Extra hög precision med optiska pulsgivare från FAULHABER

FAULHABER utökar sitt utbud med de nya högupplösta optiska pulsgivarna IER3 och IERS3 som erbjuder upp till 10 000 pulser/varv, 2-kanaler, index-puls och så kallad ”Line Driver”.

Den optiska tekniken ger högre upplösning, bättre noggrannhet och signalkvalitet jämfört med andra teknologier. Tillsammans med en FAULHABER motor kan en noggrannhet på 0,1…0,3° uppnås, vilket är idealiskt för applikationer med hög positioneringsprecision. Tekniken är även lämplig i miljöer med magnetiska störningar.

I jämförelse med andra optiska pulsgivare är IER3 och ERS3 både mindre och lättare. Hela elektroniken har integrerats i en krets vilket endast ökar längdmåttet 15,5…18,5 mm i kombination med en FAULHABER motor.

Just IER3 är klassledare med sin upplösning på upp till 10.000 pulser, med flankregistrering fås 40 000 flanker/varv och en vinkelupplösning på 0,009° per varv vilket möjliggör hög dynamisk kontroll och precis varvtalskontroll.

För mer information, kontakta:

Försäljningschef Krister Larsson
E-post: krister.larsson@compotech.se

www.compotech.se

I över tjugo år har vi antagit nordisk tillverknings­industris tuffaste utmaningar. Oavsett om uppdraget varit att leverera komponenter direkt från vårt lager eller att vara en del av utvecklingsarbetet, har vi satsat vår framtid på att alltid tillföra mer än det förväntade.

Den inställningen har gett oss ett nätverk av världsledande tillverkare och underleverantörer. Dessutom ingår vi i den börsnoterade teknikhandelskoncernen Addtech, med ett hundratal bolag, cirka två tusen anställda och en omsättning på cirka 6 miljarder kronor.

För verkliga visioner

Relaterat innehåll