Låt inte migrationen villkora EU:s bistånd

Inför Europaparlamentsvalet har Concord Sverige gjort en enkätundersökning där vi ställt tio frågor om EU, bistånd och hållbarhet.  Enligt undersökningen ligger de svenska partierna nära varandra i EU-frågor som bistånd, migration och demokratifrågor, med några undantag.

Enigheten kring att utgå från mottagarländers prioriteringar när det gäller bistånd är stort. Att asylrätt ska vara den vägledande principen i EU:s migrationspolitik och starka åtaganden för klimatet. Att civilsamhället ska skyddas och de demokratiska principerna ska gälla är också tydligt enligt enkäten.

I EU styrs det internationella biståndet mer och mer av medlemsstaters egenintressen och rätten till asyl kränks när EU vill stävja migration. I ett krisande EU har medlemsstaters ekonomiska egenintressen och restriktiva migrationsagenda fått allt större inflytande över EU:s utrikespolitik. Den växande nationalismen begränsar demokrati, föreningsfrihet och kvinnors rättigheter.

Från civilsamhällesorganisationerna kommer vi att följa upp de åtaganden som de tillfrågade Europaparlamentarikerna har gjort.

Se debattartikeln

• Bistånd

• eu-parlamentet
  • eu
  • bistånd
  • utvecklingspolitik
  • jämställdhet
  • migration

CONCORD Sverige är en plattform som samlar 67 organisationer. Tillsammans vill vi påverka Sveriges och EU:s utvecklingspolitik för en hållbar och fredlig värld utan fattigdom och orättvisor.

Christina Wassholm