Blogginlägg -

Therese Folkesson vidare till nya utmaningar – men trendspanar och ger sina bästa tips till investerarna i nätverket innan dess

I dagarna lämnar en riktig Connectveteran oss för nya utmaningar. Therese Folkesson har varit hos Connect Sverige Region Öst i snart 9 år som ansvarig för investerarnätverket och har under den tiden samlat på sig en riktig skatt av erfarenhet och kunskap.

Vi passade på att be henne blicka framåt och sia om vilka trender och strömningar man som investerare bör hålla ögonen på under 2022 och även sammanfatta de tre viktigaste tipsen för att göra ännu bättre investeringar.

Men först backar vi bandet lite. Hur hamnade du på Connect, Therese?

Jag kom in i entreprenörsvärlden på ett bananskal genom kontakter. Tidigare var jag systemutvecklare på Nordea där nyfikenheten på tillväxt och affärer väcktes och ledde mig in i studier inom ekonomi och entreprenörskap. Mitt första projekt jag var del i på Connect var den stora investerarrapporten och blev helt fascinerad av de investerare jag fick prata med, alla dessa drivna människor som villigt delade med sig av sig själva, sin erfarenhet och tid för att boosta andra och hjälpa dem bygga bolag. Det var en sådan kraft i det. Efter det var jag helt såld!

Du har lång erfarenhet av både startups och tillväxtbolag. Har du sett någon riktig framgångsnyckel som de bolag som lyckas har gemensamt?

En generell grej vi ofta pratar om i teamet som sticker ut för de bolag som lyckas är att bolagets team verkligen har ”något”, en riktig samhörighet. Det är en bra grupp som stöttar varandra och hör ihop, man bara känner det, och sen även att de verkligen ligger i linje med sin produkt eller tjänst - de är produkten. Vi har mött flera genom åren och det är dessa bolag som sen går riktigt bra. Bra personer skapar bra bolag, helt enkelt!

Teamet är viktigt. Men om du skulle göra en trendspaning inför 2022, vad bör man som investerare tänka på och hålla ögonen på för att göra smarta och bra investeringar?

Ja, om jag får sia lite och vaska fram de större trender jag ser att det rör sig mycket inom, så skulle jag säga:

1. Hållbarhet. Den stora trenden som inte går att komma undan är fortfarande hållbarhet och hela hållbarhetsvärlden. Dels har fler börjat förstå vad det faktiskt handlar om i det stora perspektivet - miljön är högst väsentligt men fler har fått upp ögonen för de ekonomiska och sociala perspektiven, hur man skapar ett hållbart samhälle som kan finnas på ett hållbart jordklot. Både fler entreprenörer, större bolag och investerare behöver förstå det och det driver en enorm rörelse åt det hållet. Mycket pengar (även i stora fonder och dyl) riktas åt ett hållbart håll och då följer privatinvesterarna med i samma riktning.

Tipset är att hitta bolag som gör en positiv påverkan på miljön, samhället eller på något av hållbarhetsperspektiven. ESG-investeringar anses vara de bästa för framtiden!

2. Digitalisering. Det är faktiskt fortfarande förvånansvärt många branscher som har inte nått en hög digitaliseringsnivå. Vi möter fortfarande bolag som digitaliserar tandvård, läkarvård osv. Man kan tro att alla kommit långt, men det händer väldigt mycket inom digitalisering och det finns stora effektiviseringsvinster att vinna. Jag tror att vi som samhälle lärt oss mycket från pandemin kring vad digitala verktyg kan innebära – men även att det inte heller är hållbart att allt är digitalt, utan vi behöver finns en balans i det. Här finns mycket kvar att göra och många bolag som kommer kunna ta plats.
  3. Samarbeten och partnerskap. Vi ser fler och fler (och hoppas se ännu mer!) typer av samarbeten och partnerskap. Man hittar synergier mellan individer, bolag (stora som små) och börjar komma till insikt kring att man kommer längre när man hjälps åt och bidrar till varandras tillväxt. Mycket av det ligger i linje med hållbarhetsarbetet och samarbeten gör att man både kan bredda sin affär och skapa nya, adderade värden som inte varit möjliga för varje ensamt företag för sig.

Ett exempel är när producerande bolag kan hyra en råvara istället för att köpa! Den typen av näringskedja eller cirkularitet är framtiden och går att översätta till en rad branscher och kontexter. Kan lika gärna vara experter som sitter på en viss kompetens som företag som har en råvara och tillsammans skapar mer värde än man kunde göra var och en för sig.

Samarbeta, digitalisera, hållbar utveckling. Om det är megatrenderna, vad bör investerare göra för att rida på vågorna?

Jag skulle säga att det finns ett par måsten för en investerare idag och om jag bara får välja tre, så:

Du måste träffa många bolag! Dels för att kunna plocka russinen ur kakan, dels för att förstå dig själv som investerare. Vad investerar du i eller inte? I vilka typer av bolag blir du en bra ägare som bidrar till tillväxten? Vad är din strategi och filosofi? Vad ställer du upp på? Var går dina gränser? Vilka kompetenser och hur mycket tid har du? När både du och bolaget vet vilka ni är går ni in med rätt förväntningar på varandra vilket gör allt enklare för alla och gör det möjligt att kunna samarbeta, även när det krisar.

När man träffar och investerar i många bolag kan man jämföra och hitta sin egen röda tråd i sin investeringsfilosofi. Det är viktigt med den typen av professionell självkännedom och de investerare som hittar rätt bolag (och de bolag som hittar rätt investerare) är de som skapar en enorm win-win och hävstångseffekt. Sen blir det roliga samarbeten när man hittar rätt samarbetspartner också!

Apropå partnerskap, investera med andra! Samarbeta med andra investerare och hitta folk som kompletterar dig, som har samma filosofi, intresse för liknande bolag, men också utifrån kompetensperspektiv. Även här blir självinsikten viktig. Vilka kan jag samarbeta med som inte är som jag? Hur kan vi bygga en grupp som kan bidra med mer än de enskilda individerna kan? Sen behöver man inte investera med samma grupp alltid, men insikt och intresse av att investera med andra för att minimera risk och öka möjligheterna är en nyckel.

Till nya investerare som inte investerat i startups än vill jag ge tipset att tänka långsiktigt. Man måste ha en viss långsiktighet och rätt förväntningar på denna typ av investeringar. Om man tror att man kan hitta enhörningar direkt så kan man lika gärna köpa en lott. Istället är det bra att tänka på att investera hållbart - gör investeringar med eftertanke och vet varför du investerar eller inte i vissa bolag, men ha också plan. Om du investerar i bolag som växer kommer du exempelvis få frågan att följdinvestera. Det är klokt att planera sitt ägande utifrån ett långsiktigt perspektiv för att kunna följa med på resan!

Vi är många som kommer sakna dig inom Connect, men det är ju fantastiskt att du nu går till ett riktigt häftigt tillväxtbolag. Berätta, vad händer härnäst för dig?

Ja, det ska bli väldigt spännande med nästa steg! Jag kommer jobba med det briljanta teamet på Odyssey, ett superspännande scaleupbolag som Connect faktiskt har jobbat med. Jag har stöttat dem under resan hittills under snart 2 år och i våras tog de in kapital med hjälp av Connect – och det är även med investerare från nätverket som blev intresserade och har investerat i dem. Connectmodellen när den fungerar som bäst, kan man säga.

Det är ett bolag som bryter ny mark och nu etablerar ”brandtech”, ett helt nytt område och spännande produkter för att mäta effektivitet i hur varumärken presterar i olika digitala flöden i realtid, vilket gör att man kan mäta och förstå kundbeteenden, hur marknader förändras, hur saker påverkar och i slutändan kan kunderna ta bättre beslut baserade på data. De samarbetar bland annat med Tobii, ännu en Connect-alumn, och det rimmar ju med vad vi pratade om tidigare – att samarbeten är vägen framåt.

Jag tror man kommer jobba mycket mer med insikter och förståelse framöver, vilket förändrar hur man kommer göra business. Pandemin har ritat om kartan, vi är mer vana vid digitala möten och vi kommer göra nya saker på nya sätt framöver.

Nya äventyr väntar verkligen. Vad tar du själv med dig framåt?

Förutom alla fantastiska möten och kontakter jag har fått under alla dessa år och de erfarenheter dessa personer har delat med mig så fortsätter jag på temat samarbete och kraften som ligger i det.

Som fotbollsspelare har jag alltid älskat lagsport. Det är något visst med att träna tillsammans, jobba ihop sig, sen ge sig ut tillsammans på plan för att sopa banan med motståndet och slutligen fira tillsammans. Samma känsla och driv hittade jag inom bolagen som Connect jobbar med och nätverket, och jag tror verkligen starkt på att vi blir som starkast när vi gör saker tillsammans, när man jobbar som ett team och gör allt för att nå gemensamma mål. Att bygga bolag är en lagsport, det tar jag med mig framåt.

• tillväxtföretag
  • affärsänglar