Hållbarhet ur ett brett perspektiv i nya gruppen i Språngbrädan

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2019 14:28 CEST

29 maj startade fem nya spännande startups ledda av drivna entreprenörer som under sommar och höst kommer att delta i Språngbrädan, programmet som förbereder startups inför mötet med investerare, partner och kunder.

- Det det är glädjande att så många av de bolag som sökte till denna omgång har ett så starkt fokus på hållbarhet, och att anslaget är så brett. I den grupp vi valt att arbeta med den här gången finns produkter och tjänster med allt från revolutionerande hjälmar i bioplaster till en marknadsplats för upphovsrätter till musik, säger Hannes Helander, ansvarig för programmen för startups hos Connect Sverige Region Öst

Programmet avslutas med att de bolag som kvalificerar sig får möjlighet att presentera för Connect Sveriges investerarnätverk med över 400 medlemmar, både online och vid ett fysiskt investeringsmöte i Stockholm 4 oktober.

De här fem bolagen deltar:

Lokatt
Lokatt utvecklar världens första biobaserade hjälm, för miljömedvetna extremsportsutövare. Hjälmar, tillverkade av högpresterande bioplaster och fiberkompositer, utvunna ur växtråvara istället för fossil olja. Lokatts första modell är gjord för skid- och snowboardåkaren som kräver säkerhet på högsta nivå, och vill ta ställning för miljön utan att kompromissa på varken säkerhet, komfort eller stil.

Riteband
Riteband vill skapa förutsättningar för en ny musikbransch där artister har makten över sin musik och sina finansiella flöden. Idén är att erbjuda snabbare finansiering för artister via en handelsplats med förskottsfinansiering från fans och andra investerare. Ritebands fintech-plattform erbjuder vem som helst att investera i musikupphovsrättsliga intäkter med möjlighet att tjäna pengar på sina investeringar, precis som på börsen. Musik har stora värden, både emotionella och ekonomiska. Genom att skapa en öppen marknad för dessa tillgångar kan värdet på musik nå nya höjder.

Labtrino
Labtrino är sprunget ur forskning kring flödesmätning på KTH och har en patenterad utanpåliggande och snart certifierad mätteknik för vattenförbrukning i bostäder. Labtrinos lösning innebär att fastighetsägare/BRF:er kan börja ta betalt för vattenförbrukningen och flytta över kostnaden till hyresgästen, i syfte att skapa medvetenhet för, och eliminera den onödiga över-förbrukningen samt läckage.

IPscreener
Med IPScreener kan vem som helst validera nya idéer i innovationsprocessen. En beskrivande text är det enda som krävs för att den semantiska AI-plattformen automatiskt skall skapa en dashboard över existerande Prior Art med relevanta dokument och teknologitrender. Detta hjälper företag att identifiera nya idéer med affärsvärde och undvika investeringar i fel saker. IPscreener bvlev bäst i test då Österikiska patentbyrån jämförde existerande system 2018.

Alteruna
Alteruna utvecklar programvara i VR för sjukvården. Det är ett virtuellt operationsrum för att träna specifik kirurgi och tillhörande operationsmetoder. Kirurgteam såväl som studenter kan i grupp eller enskilt, på plats eller över internet, träna tekniska färdigheter som att borra i ett ben eller öva kognitiva färdigheter som samarbete och rutiner. Alterunas unika lösning gör det möjligt att minska skador och infektioner efter kirurgi.