Pressmeddelande -

Ny CONNECT-skrift: Affärsänglar och andra tidiga investerare - några råd på vägen för tillväxtentreprenörer

Entreprenörernas största problem när de startar tillväxtföretag är ofta bristen på kapital, inte enbart finansiellt kapital utan även intellektuellt kapital. Banker, offentliga aktörer och riskkapitalfonder erbjuder tillväxtföretagen begränsade möjligheter att resa kapital i företagens sådd- och start-up-faser. Affärsänglar, d v s privatpersoner med både kapital och gedigna kunskaper och erfarenheter, kan dock tillfredställa detta behov. Affärsänglar spelar en viktig roll i nya tillväxtföretags tidiga faser I länder som t ex USA och Storbritannien spelar affärsänglar en viktig roll i företagens tidiga utvecklingsfaser. Även i Sverige har affärsänglar spelat en viktig roll i den tidiga utvecklingen av många av de stora framgångsrika svenska industriföretagen. Enligt bedömningar finns det för närvarande drygt 3000 affärsänglar i Sverige. Därutöver finns det personer som investerar pengar i unga tillväxtföretag utan att aktivt delta företagens verksamhet. Skriften ger råd till tillväxtentreprenörer Men hur skall en entreprenör bete sig för att få en affärsängel som investerare och partner? Hur får en entreprenör kontakt med affärsänglar? Hur kommer en affärsängel att utvärdera entreprenörens företag? Vad förväntar sig affärsängeln av entreprenören? Skriften är avsedd att ge svar på dessa och många andra frågor som entreprenörer kan ha när de funderar på att få in en affärsängel som investerare och partner i sitt företag. Skriften har sammanställts av advokat Peter Helle vid Wistrand Advokatbyrå i samarbete med CONNECT Sverige och Svenska Riskkapitalföreningen. Ytterligare upplysningar lämnas av Örjan Isacson, CONNECT Sverige, tel 08-791 29 03, 070-471 20 09 Peter Helle, Wistrand Advokatbyrå, tel 0709-50 72 67 Skriften på 48 sidor finns för gratis nedladdning på www.connectsverige.se eller kan beställas i tryckt format från CONNECT Sverige.