Expert i fokus: Jenny Lundström

Jenny Lundström
har arbetat som VD och har bred erfarenhet inom sälj och affärsutveckling från storbolag såväl som tillväxtbolag. Hon har erfarenhet inom områden såsom IT, sjukvård, konsultbranschen och besöksnäringen. Idag arbetar hon som coach och konsult inom försäljning, organisation, ledarskap och förändringsarbete.

1. Vad är det bästa med ditt arbete?

Det bästa med mitt arbete idag som konsult i eget bolag är att jag får vara med och utveckla företag och medarbetare så att de kan växa och nå sina mål. Det är varierande, jag får jobba inom många olika branscher och träffa nya intressanta människor. Jag kan själv bestämma vilka uppdrag jag vill ta, hur mycket jag vill arbeta och när jag vill arbeta - en lyx man inte har när man jobbar som anställd.

2. Vad har fått dig att vilja coacha andra företagare och chefer?

För mig handlar coaching om att hjälpa människor, i detta fall chefer. Det är fantastiskt att se en person jag coachar nå eller överträffa sina mål - och se hen komma på lösningar som hen inte hade kommit på tidigare. När jag var ny som chef hade jag önskat att jag hade en extern person att bolla med om hur jag skulle tackla olika situationer. Men även bolla ideér och få andras perspektiv, annars blir man lätt hemmablind. Jag har jobbat länge i ledande positioner och vill nu dela med mig av den samlade erfarenheten jag har.

3. Vad har varit din största lärdom i ditt yrkesliv?

Att ha en stark företagskultur, sunda värderingar och rätt medarbetare. Har du inte medarbetare med rätt inställning så spelar det ingen roll hur bra produkt eller tjänst du har. Är du osäker på en provanställning och du får signaler att det inte fungerar som det ska, då bör du avsluta den anställningen. En person kan påverka resten av medarbetarna på ett mycket negativt sätt och det kan bli väldigt kostsamt på flera plan. Under de här åren har jag också lärt mig att inte vara för hård mot mig själv, världen går inte under om något går fel, gör om och gör rätt och ta med den erfarenheten i ditt bagage. Man ska heller inte oroa sig för mycket för eventuella problem som aldrig kommer upp - och sker det får man ta tag i det då. Allt gör en starkare och det gäller att leva här och nu.
Självinsikt är viktigt för ett bra ledarskap, man sitter inte på alla svaren och det ska inte en chef heller göra.

4. Vilket är det sämsta rådet du har fått som chef?

Jag har haft lyckan av att ha bra chefer sedan har jag sett många dåliga chefer under mina dagar. Till exempel chefer som styr med hela handen och inte har förtroende för sina medarbetare. Man måste lita på sina medarbetare och ge mandat och frihet under ansvar. Sedan finns det många chefer som är otydliga i sitt ledarskap och sin kommunikation. Man är konflikträdd och man vågar inte fatta beslut.

5. Vilka är dina bästa tips till chefer?

Var en modig ledare och våga fatta beslut. Modig innefattar att man kan ta jobbiga samtal och att du är tydlig med vad du förväntar dig av dina medarbetare och kollegor. Det kan blåsa rejält och då ska du kunna stå stark. Var tydlig i din kommunikation, sätt tydliga och mätbara mål.

Lägg även ner tid på att följa upp saker som ni har fattat beslut om. Många gånger glöms det här bort och då man har gjort mycket arbete i onödan. Följer man upp så tar alla mer ansvar dessutom märker folk att det händer saker. Ge även ofta återkoppling, så medarbetarna känner sig hörda och sedda.

Se till att nätverka internt, alltså träffa andra chefer och medarbetare på andra avdelningar inom företaget. Du får information om vad som händer inom hela företaget, du får en bättre helhetsbild och det blir lättare att ta upp problem som dyker upp med en person du redan känner.

Är du intresserad av att komma i kontakt med Jenny Lundström och bolla dina ideér och tankar om din personal, strategi eller ledarskap med en erfaren expert?  Gå in på www.ledarskapsjouren.se.

• Företagsutbildning

• organisation