Momentnycklarna Click-Torque har ett extra klick som är hörbart och taktilt när man justerar vridmomentvärdet

Conrad erbjuder nu den högkvalitativa Click-Torque-familjen momentnycklar från Wera

Conrad erbjuder nu momentnycklar från Click-Torque-familjen från skruvdragartillverkaren Wera.

Den nya verktygsfamiljen består av 16 olika skiftnycklar för vridmoment från 2,5 till 1000 Nm. Momentnycklarna finns som reversibla spärrar med sexkantiga och fyrkantiga enheter eller med en kvadratisk hållare för 9x12 mm och 14x18 mm insatsverktyg. För Click-Torque-modellerna X1 till X6 och XP-familjen, som introducerades i början av mars, finns det nu totalt 96 infogningsverktyg som garanterar högsta möjliga flexibilitet. Beroende på applikation kan användarna använda olika profiler med en enda momentnyckel.

"Med dessa högkvalitativa verktyg kan användare från olika branscher, som tillverkning, mekanik, fordonsindustri och handel, dra åt bultar och muttrar med ett förinställt vridmoment", säger Jürgen Kreiner, chef för verktyg och arbetsutrustning hos Conrad. "Så snart det definierade vridmomentvärdet uppnåtts utlöser och avslutar en ljud- och taktilmekanism skruvprocessen akustiskt och haptiskt. Momentnycklarna säkerställer att tillverkarens specifikationer för respektive skruvanslutning uppnås."

Dessutom erbjuder momentnycklarna Click-Torque ett extra klick som träder i kraft när momentvärdet är inställt. Momentvärdet ställs in genom att vrida handtaget och visas på två skalor. På huvudskalan kan det valda Nm- eller lbf-ft-värdet läsas i vridmomentdisplayen. Den fina skalan justerar det inställda värdet i normativt angivna mellanvärden med ett tydligt hörbart klick vid varje värde som anges på skalan. Denna hörbara och taktila återkoppling indikerar att önskat värde har uppnåtts och nyckeln kan låsas. Skalvärdena är tydligt synliga så att inställningen kan ske snabbt och med precision.

Momentnycklarna präglas av sin moderna design och trevliga haptiska återkoppling och gör det möjligt för montörer och service- och underhållspersonal att arbeta effektivt och säkert.

"Med den enkla justeringen och låsningen av standardvärdet såväl som den robusta konstruktionen är de nya momentnycklarna de perfekta verktygen för alla skruvanslutningar som kräver momentstyrd åtdragning, säger Daniel Waurich, Key Account Manager på Wera.

Ladda ner bild här