Robusta pumpar från T.I.P. som i kontinuerlig drift pumpar även kraftigt förorenade vätskor

Conrad.se erbjuder nu dränkbara avloppsvattenpumpar för extrema miljöer

Conrad.se erbjuder nu olika modeller av de dränkbara avloppspumparna Extrema från T.I.P. (Technische Industrie Produkte). Alla pumparna har robusta motorhus av rostfritt stål, vattenkylda motorer och självsmörjande precisionskullager samt värmeöverbelastningsskydd. Dessa pumpar kan användas för att i kontinuerlig drift pumpa vätskor med temperatur upp till 50° C. Det är också möjligt att pumpa vätskor med temperatur upp till 95° C i max fyra minuter. De precisionsgjutna hjulen i Extrema-serien är gjorda av högkvalitativt gjutjärn eller rostfritt stål (AISI 304). Friflödesimpellern Vortex förhindrar effektivt att pumpen sätts igen av smutspartiklarna som virvlas och krossas. Stora smutspartiklar orsakar därför inga problem.

Användningsområdena för pumparna är underhåll, reparation och drift samt byggskydd och dränering. Pumparna är lämpliga för pumpning eller recirkulation av även tungt förorenade vätskor och för nöddränering. Modellerna Extrema 300/10 Pro och Extrema 500/13 Pro skiljer sig åt i motorprestanda, pumpenhet och flödeshastighet. 300/10-modellen pumpar upp till 325 liter per minut och har en maximalt pumphöjd på 10,5 m medan modellen 500/13 pumpar upp till 500 liter per minut med maximalt 13 m pumphöjd. Alla pumpar är försedda med slangkopplings- och anslutningsadaptrar.

Julien Vaassen, chef för e-handel och marknadsföring hos T.I.P. Technische Industrie Produkte, känner marknaden: "För dränering känner jag inte till någon annan pump som har ett pris/prestanda-förhållande på denna höga nivå och erbjuder ekvivalent kvalitet. Extrema-serien passar bäst för extrema applikationer och är mycket tillförlitlig."

Martin Merkl, chef för produktgrupperna installationsmaterial, trädgårdsverktyg, pumpar, utomhusprodukter och mobilt ljus på Conrad Business Supplies, tillägger: "Pumparna Extrema har visat sitt värde för många kunder och som har haft mycket goda erfarenheter hittills, särskilt när man pumpar stora mängder vatten på kort tid även under svåra förhållanden, som de som finns på byggarbetsplatser."

Bilder kan laddas ner här