Med MFT-X1 presenterar Megger en innovativ multifunktionsenhet som gör säkerhetstester enklare och mer tillförlitliga. Fotokälla: Megger

Ny multifunktionstestare från Megger

Installationstestaren MFT-X1 - nu tillgänglig på Conrad Sourcing Platform

• Konfigurerbara automatiska RCD-testsekvenser
  • Högupplöst mätning av loopimpedans med tillförlitlighetsindikator
  • Verktygsfritt batteribyte

Säkerhet och kontroll är av högsta prioritet inom kopplingen och tillverkning av ställverk. Med MFT-X1 presenterar Megger, en av premiumtillverkarna inom detta segment, en innovativ multifunktionell testenhet som gör säkerhetstester enklare och mer tillförlitliga. Tester av elektriska system, som laddningsstationer för elfordon, är exempel på de mångsidiga användningsmöjligheterna för MFT-X1. Snabbare och reproducerbara testresultat samt minimering av stillestånd ger företag tydliga konkurrensfördelar i form av besparingar av tid och pengar.

True Loop-impedanstestning med patenterad Confidence Meter™-teknologi

Resultaten av MFT-X1 kan man lita på: Meggers patenterade teknik för konfidensmätare, Confidence Meter, stöder alla slingimpedansmätningar, visar utvecklingen i slingmätningen och förekomsten av brus i kretsen. Felaktiga värden tas bort, så att ett stabilt och konsekvent resultat uppnås. Tack vare Confidence Meter blir speciellt mätningar med låg impedans, genom tvåtrådstestanslutningar och högströmstestning, ett alternativ. Av denna anledning har utvecklingsteamet på Megger utökat upplösningen för det nedre området av MFT-X1 från 0,01 ohm till 0,001 ohm och den aktuella strömberäkningen till 50 kA.

Konfigurerbara RCD-testsekvenser

RCD-tester kan automatiseras och konfigureras med MFT-X1 genom en hel serie tester eller enskilda tester av jordfelsbrytare - allt beroende på vad som krävs vid testtillfället. Genom ytterligare ramptester kan testerna både optimeras och förenklas. Med MFT-X1 i anslutning till Megger EVCA-adaptern kan idrifttagnings- och underhållsmätningar av alla kända EV-laddare utföras och motorer, maskiner och generatorer kontrolleras.

Okomplicerat batteribyte utan verktyg

MFT-X1 erbjuder det enklaste och snabbaste sättet att byta batterier på marknaden: En ny typ av batterisystem gör att NiMH-paketet kan bytas enkelt. Men inte bara det. Enheten kan drivas med Meggers litiumjonbatteripaket samt med AA NiMH- eller alkaliska batterier. De uppladdningsbara batterierna kan bytas ut mot AA-modulen på nolltid och noggrannheten i litiumjonbatteripaketets laddningsstatus optimeras av intelligent chipteknologi. Bäst av allt: inga verktyg krävs för att byta de uppladdningsbara batterierna.

Enkel och praktisk att använda

Styrningen av mätanordningen är också praktiskt inriktad. Vridknapparna, liksom snabbtangenterna, kan manövreras exakt även med handskar. Vid svåra ljusförhållanden kan displayen ställas om till monokromt, dvs svartvitt, läge för god läsbarhet. Att spara uppmätta värden fungerar enkelt via en Bluetooth-aktiverad Android eller iOS-enhet. Data överförs direkt till den nya molnbaserade programvaran Megger Certsuite och kan där vidarebearbetas direkt. Det blir inte heller stilleståndstider på grund av systemuppdateringar med MFT-X1. Den senaste systemoperativfilen kan laddas ner till ett microSD-kort från Meggers webbplats och uppdateringen kan tillämpas i mätaren.

Ytterligare information finns här.