Consat Data och Säkra Larm AB – ett säkert samarbete!

Consat Data och Säkra Larm AB – ett säkert samarbete!

Efter en noggrann urvalsprocess har Consat Data nu valts som IT leverantör till det framgångsrika säkerhetsföretaget Säkra Larm AB. Säkra Larm blir en av Consat Datas större kunder och flera spännande projekt är redan påbörjade.

-Det har varit en mycket intressant resa med en del vägbulor, men inget vi inte har löst hittills, säger Björn Almroth, VD på Säkra Larm när vi sitter i konferensrummet på huvudkontoret på Flöjelbergsgatan. Säkra Larm har haft en mycket intensiv expansion de senaste åren och idag är man cirka 120 anställda med 14 filialer runt om i landet. Utmärkelser såsom ”Di-Gasell” vittnar om den framgångssaga som Säkra Larm faktiskt varit, och en del av framgången beror på den breda produktportföljen bestående av villalarm, lägenhetslarm, vattenlås, brandskydd och videoövervaknings-system.

Man har också en annan inställning till hur affären med konsumenten ska skötas jämfört med konkurrenterna. Istället för att kunden betalar en månadsavgift så kan kunden betala larmsystemet direkt och äga det själv. Martin Elgquist, nationell försäljningschef berättar; -Vi vill ge kunden möjligheten att slippa månadskostnader som gör att de i slutändan betalat betydligt mer än vad larmsystemet egentligen kostar. Våra kunder äger själva sitt larm och därefter bestämmer de själva om de vill koppla på fler tjänster som eventuellt innebär månadskostnader

Huvudkontoret finns i Mölndal och det var här som de första samtalen hölls för över ett år sedan. –Vi har haft många projekt på gång sedan starten men det är först nu som vi får chansen att ta över, drifta och optimera Säkra Larms IT-infrastruktur, säger Meysam A. Eriksson på Consat Data. –Säkra Larm är ett företag som gärna vill vara i teknisk framkant och det är alltid ett nöje att arbeta med sådana kunder. Inte minst märktes detta när vi föreslog övergången till Microsofts molnplattform Office 365, säger Meysam. Office 365-migreringen har en central del i de förändringar som Consat Data kommer att göra och arbetet är redan påbörjat.

Roligt nog har detta samarbete framkallat nya samarbeten mellan Säkra Larm och andra avdelningar inom Consat, och det pågår diskussioner kring mycket stora och spännande IT-projekt.

IT-säkerhet är något som står högt på agendan med tanke på Säkra Larms verksamhet, och här har det aldrig sparats på resurserna. Här kommer Consat Datas långa erfarenhet av just IT-säkerhet till användning. Som teknik-koncern arbetar Consat med många stora aktörer inom den svenska industrin, och kraven på att all data hanteras med hög säkerhet har gjort Consat Data till en rutinerad aktör när det gäller IT-säkerhet.

-Det är med stor glädje som vi nu växlar upp vårt samarbete med Säkra Larm och går in i ett komplett IT-åtagande gentemot Säkra Larm, och med tanke på företagets expansiva natur och framgångar kommer vi på Consat Data att satsa mycket tid och resurser på att möta Säkra Larms kommande behov inom IT, säger Meysam på Consat Data.

Kategorier

Consat startade 1986 och är idag en av Sveriges ledande, privatägda ingenjörsbyråer. Vi växer ständigt av egen kraft i takt med en ökande efterfrågan av våra tjänster. Vi är organiserade inom dotterbolagen Consat Engineering AB med affärsområdena Industriteknik och Elektronik & Systemutveckling, samt Consat Sustainable Energy Systems AB och Consat Telematics AB.

Vi arbetar också med nätverks- och systemunderhåll i bolaget Consat Data AB. Vi är kvalitetscertifierade enligt SS-EN ISO 9001:2008 och miljöcertifierade enligt SS-EN ISO 14001:2004.

Vi arbetar långsiktigt och i en nära relation med våra kunder, antingen på plats hos dem eller på något av våra kontor. Fokus i vårt arbete ligger alltid på kundnyttan. Vi ser på tekniskt utvecklingsarbete som en viktig del i ett ekonomiskt och marknadsmässigt sammanhang.

Offensiv framtidssatsning

Tydlig marknadsnärvaro, utökad kärnverksamhet, samverkan, ny teknik och högmotiverade medarbetare vet vi är några viktiga faktorer för fortsatt framgång i all affärsverksamhet.

På Consat har vi formulerat våra framtidsambitioner i offensiva treårsplaner som skall bibehålla och stärka företagets profil som en innovativ partner till utvecklingsintensiva företag.