Consat Sustainable Energy Systems lyckas nå rekordstor energibesparing

Consat Sustainable Energy Systems lyckas nå rekordstor energibesparing

Mitt i Helsingborgs stadskärna hittas Strömkarlen 4: 7000 kvadratmeter i 4-våningar + 2 under mark, som inrymmer kontor, affärslokaler och vårdlokaler, ägd av bolaget Stadsrum Fastigheter.

Consat SES fick i Oktober 2020 uppdrag av Stadsrum att uppdatera och energieffektivisera fastigheten, och resultatet överträffade även SES högt ställda mål och förväntningar

Lars-Olof Lindeheden på SES berättar:

-Vi lovade kunden en årlig besparing på 64% - våra projekt runtom i Sverige brukar resultera i besparingar över 50%, men vi kunde knappt önska oss ett bättre resultat än vad vi uppnådde. I augusti till november 2021 låg energibesparingen på hela 81–89 %, med en topp på 89 % under september månad, säger Lars-Olof stolt.

-Samarbete har varit nyckeln för att nå det här resultatet, förklarar han.

Före projektet genomfördes, ventilerades Strömkarlen 4 med fler än tio ventilationsaggregat. Med SES lösning kunde dessa reduceras till tre, varav två levererades av företaget IV-produkt.

Tidigare fanns även kylmaskiner från olika tidsåldrar på taket. Dessa ersattes med en kyl/värmepump som levererats av det lokala företaget Helsingborgs kylteknik. Denna maskin producerar värme på vintern och kyla på sommaren. Som värmekälla konkurrerar den ut det mesta av fjärrvärmebehovet, men det används fortfarande fjärrvärme för att spetsa till när det behövs, berättar Lars-Olof.

Han berättar också om en smart och revolutionerande lösning för vätskeflöden i aggregaten: Installationen använder inga shuntar (enheter som blandar flöden) för att styra temperaturen.

-Martin Nylund på IMI hydronics har hjälpt oss att ta fram en metod för att kontrollera flöden i värme-kombibatterierna. Vi har i samband med detta också fått aggregatleverantören IV-Produkt att programmera in den styrfunktionen som standard i sina aggregat. Kontentan är att vi kan använda ett och samma batteri till värme och kyla - utan shuntar och växlare som man behövt tidigare, säger Lars-Olof stolt.

-För att bygga ihop systemet har vi tagit hjälp av Sandbäckens RÖR och Novum Ventilation, berättar han.

En spektakulär del i projektet var även att bygga en ventilationskanal i ett schakt mellan 5 våningar, berättar Lars-Olof.

-Mattias Jivenius med kollegor på Veab (VentilationsEntreprenad AB, Helsingborg) löste arbetet galant genom sina kontakter inom klättring och montage. Jag är mäkta imponerad att de kunde se möjligheterna bakom hindren och genomföra montaget på ett så snabbt och säkert sätt, säger Lars-Olof uppskattande.

-För att förbättra klimatkontrollen och det upplevda inneklimatet har vi även bytt fönster-apparater mot konvektorer. Luften i kontoren distribueras nu från taknivå i stället för genom fönsterbänkarna. Marcus Uddling och Arvid Johansson (Uddling bygg AB) - lokala snickare - löste montage av konvektorer och finsnickeriet med de gamla teakomfattningarna snabbt och elegant, berättar Lars-Olof.

Fastighetens markiser var också uttjänta. Vi kunde även baka in utbyte av dessa mot Thoréns markiser av typen zipscreen i projektet, säger han.

-Jag ska heller inte glömma att nämna Tommys Kranbilar i Helsingborg, som överträffat allt jag kunnat hoppas på, samt el-leverantören RSA-EL och data/styrleverantören INU-Styr, Säger Lars-Olof Lindeheden.