Conscriptor lanserar certifieringen ”Grön Journal”

Som ett led i att öka fokus på vårdadministrationens effektivitet, kostnader och inte minst miljöpåverkan, lanserar Conscriptor AB i dag certifieringen ”Grön Journal”.

Med ”Grön Journal” finns nu för första gången en certifiering som kvalitetssäkrar kostnader och miljöpåverkan även inom vårddokumentationen. Sveriges alla vårdgivare, offentliga så väl som privata, kan tilldelas certifieringen.

För att tilldelas certifieringen måste flera kriterier inom sex nyckelområden uppfyllas. En detaljerad process, där följande områden granskas, leder fram till en certifiering:

• Kvalitet
  • Säkerhet
  • Arbetsvillkor
  • Miljö
  • Dokumentationstid
  • Ekonomi
  • -En ”Grön Journal” är en schysst journal! Genom att fokusera på säkerhet, kvalitet, arbetsmiljö och kostnader kan alla vårdgivare ge plats för mer vård samtidigt som journalföringen bedrivs på bästa möjliga sätt. Conscriptor vill skapa en standard för hur vårddokumentationen ska hanteras optimalt, säger Henric Carlsson, VD på Conscriptor.

Karin Ringdahl, miljö- och kvalitetsansvarig på Conscriptor:

-Med ny lagstiftning runt hörnet (GDPR) är det viktigare än någonsin att patientjournaler skrivs rätt, snabbt och med personal som är utbildade för arbetet. Vi har själva under 2017 arbetat med att certifiera vårt ledningssystem enligt ISO 27001 för att kunna svara upp till alla krav.

• Hälso-, sjukvård

Conscriptor är Sveriges ledande leverantör av journalskrivning på distans. Bolaget arbetar även med digitalisering av hela den vårdadministrativa processen och utvecklar därför även mjukvaran Medspeech för kraftfull diktathantering med Hybriddiktering för tal-till-text. Conscriptor AB har i dag ca 250 medarbetare i hela landet och har under fyra av bolagets elva verksamhetsår blivit utsett till Gasellföretag av Dagens Industri.

Bo Eklund

Presskontakt Marknadschef