Dela ditt bästa #läxtips - få 25 000 kronor i utbildningspeng

IT-företaget Consid sponsrade tidigare i år Stiftelsen Läxhjälpen i Göteborg med ett antal datorer som skulle finnas som hjälpmedel i den läxhjälp som stiftelsen bedriver på ett antal skolor bland annat i Göteborgsområdet. Nu tar företaget läxhjälpstagen ytterligare ett steg längre och vill främja läxhjälp och lust kring läxläsning genom att via kampanjen och hashtagen #läxtips samla in läxtips som man hoppas ska resultera i en läxhjälpshandbok för skolungdomar i högstadieåldern.

Enligt Stiftelsen Läxhjälpen finns det i Sverige högstadieskolor där endast 3 av 10 går vidare till gymnasiet – en siffra som fick Consid att reagera, vilket resulterade i att företaget sponsrade stiftelsen med ett antal datorer som idag används som hjälpmedel i den läxhjälp som de bedriver på skolor i Göteborgsområdet. Något som har uppskattats mycket av såväl Consids anställda som läxhjälpsgrupperna i Göteborg.

– Kunskap och människor är vår viktigaste tillgång. Att kunna bidra till utbildning av unga människor, som en vacker dag kommer vara potentiella medarbetare till oss, är något som ligger oss varmt om hjärtat, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Consid har ett stort rekryteringsbehov och har många gånger svårt att hitta den kompetens de söker. Det var därmed inte från tomma intet företagets vd hyllade det förslag som Nya Moderaterna nyligen lade fram, avseende införande av programmering på skolschemat från första klass. Consid ser kampanjen #läxtips som sitt bidrag i att främja läxläsning och slutförda utbildningar bland fler unga i Sverige.

– Vi vill att denna kampanj ska resultera i att det under hashtagen samlas mängder av bra läxtips som kan fungera som en hjälp vid terminsstarten i höst, och finnas med som en naturlig, peppande del i läxläsningen för många ungdomar, säger Hellgren.

Företaget utmanar nu alla intresserade – unga som gamla, studerande som arbetande – att dela med sig av sina bästa läxhjälpstips på sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram och Youtube) och hashtaga uppdateringen med #läxtips och #consid. Man utlovar en belöning, eller ”utbildningspeng”, om 25 000 kronor till den eller de som genererar det allra vassaste läxtipset. En summa man hoppas ska komma till god användning i utbildningssyfte.

– Vi hoppas att den eller de som får motta belöningen får god användning av pengarna och att de kan bidra till fortsatt utbildning och lärande, kanske i form av teknikstöd, studiematerial eller någon form av kurs, säger Hellgren.

Kampanjen pågår fram till den 1 juni. Juryn består av representanter från Consid samt representanter från Stiftelsen Läxhjälpen.

Läs mer på www.laxtips.se.