Inspirationsplattform för kvinnor inom IT lanseras i Helsingborg

Torsdagen den 31 maj lanserar IT-konsultbolaget Consid sin plattform Q Rendezvous i Helsingborg - där man sent ifjol öppnade upp dörrarna till sitt 14:e kontor. Lanseringen sker i form av en inspirationskväll där framstående kvinnor inom sydvästra Sveriges näringsliv står för inspirationen. Målet är att långsiktigt etablera en lättillgänglig kontaktyta för kvinnor verksamma inom IT från södra Sverige.

IT-konsultbolaget Consids plattform för kvinnor - Q Rendezvous – har sedan tidigare etablerats på merparten av de orter där företaget är närvarande. Den 31 maj är det dags för lansering i Helsingborg - där företaget i fjol öppnade upp sitt 14:e kontor. Målet är att etablera en lättillgänglig kontaktyta med kvinnor från sydvästra Sverige. Johanna Björnsund, ansvarig för Q Rendezvous Sverige, är förväntansfull inför lanseringen i Helsingborg:

- Det är väldigt roligt att äntligen få lansera Q Rendezvous by Consid i Helsingborg. Vi har tidigare anordnat flera evenemang i Malmö, där vi kontinuerligt skapat en mötesplats för erfarenhetsutbyte under en längre tid. Nu kan vi även öppna upp plattformen i ytterligare en stad och därmed få möjligheten att skapa en mötesplats för kvinnor i ännu större delar av landet, menar Björnsund.

Under kvällen, som hålls på Parapeten i Helsingborg, kommer kvinnliga IT-profiler från regionen att lyftas. Det gemensamma temat för kvällen är IT, digitalisering och att inspirera kvinnor till att ta nästa steg i sin personliga och yrkesmässiga resa. Björnsund förklarar vidare:

- Vi ser fortsatt att det är en skev könsfördelning i IT-nära roller, inte bara inom IT-branschen, utan i alla branscher. Det blir därför allt viktigare att skapa förutsättningar för kvinnor som bygger sin karriär inom IT eller att inspirera de som är påväg in i yrkeslivet, inte bara för oss, utan för samhället, då digitaliseringen gör att allt fler roller blir IT-relaterade oavsett bransch. Vi vill som ett av Sveriges snabbast växande bolag göra vad vi kan för en förändring mot en mer jämställd arbetsmarknad.

Under kvällen kommer artistframträdanden och nya matupplevelser varvas med inspirerande föredrag av aktörer som driver Helsingborgs digitala utveckling framåt. Under kvällen kommer bland andra Linda Bjernstål, co-owner på Pillowtalk, Emilie Olsson, digital marknadschef på Boxon, Petra Charlotte Arrenäs, office manager på Consid, Rebecca Ahlstrand, scrum master IT operations på Ikea, och Kajsa Olofsson Kazmi, innovation coordinator på Ikea, att dela med sig av sina erfarenheter och insikter. Christian Rydström, regionansvarig för Consid Helsingborg, ser mycket fram emot kvällen:

- Detta är bara ett första, av i framtiden många, evenemang i vår region. Vi ser fram emot att kunna utveckla Q Rendesvouz vidare här i staden och på sikt samarbeta med såväl Malmökontoret som andra kontor runt om i landet. Det är verkligen jätteroligt, och viktigt, att få vara med i denna utveckling mot en mer jämställd bransch och yrkesgrupp.

För att anmäla sig till evenemanget som äger rum den 31 maj på Parapeten i Helsingborg registrerar man upp sig här.