It-bolag tar kvinnligt nätverk till Uppsala

It-bolaget Consid, som nyligen förvärvade Uppsalabaserade Imentum, startar nu sitt kvinnliga nätverk Q Rendezvous i Uppsala. Nätverket syftar till att skapa en mötesplats för kvinnor i it-branschen, och kvinnor som har it som en del av sin vardag, att utbyta erfarenheter och inspireras på. ”Vi tror att initiativet är efterlängtat”.

Det snabbväxande it- och managementkonsultbolaget Consid bedriver sedan tidigare det kvinnliga nätverket Q Rendezvous i Jönköping, Malmö, Linköping och Stockholm. Den 1 september blev före detta Imentum en del av Consid, till följd av att Consid förvärvat bolaget. Nu, knappt en månad senare, etablerar de sitt kvinnliga nätverk även i Uppsala.

– Något som vi reagerade på när vi först kom i kontakt med Imentum var att det till 100% var män på bolaget. Detta ligger till viss del till grund för att vi nu så direkt vill dra igång vårt nätverk även i Uppsala. Det finns mycket som tyder på att det behövs. Vi tror att initiativet är efterlängtat, säger företagets varumärkesansvarige, Beatrice Carpvik.

Nätverket syftar till att skapa en mötesplats för kvinnor i it-branschen, och kvinnor som har it som en del av sin vardag, att utbyta erfarenheter och inspireras på. Consid kick-startar nätverket genom ett event 25 oktober på Norrlands Nation. Carpvik hoppas på god uppslutning.

– I och med att vi själva verkar i en väldigt mansdominerad bransch förstår vi hur viktigt det är att skapa förutsättningar för de kvinnor som finns i yrkesgrenen att få mötas och inspirera fler till framtidsbranschen. Vi hoppas att många av Uppsalas it-kvinnor kommer vara på plats under vårt första event och ta emot nätverket med öppna armar, säger Carpvik.

Den välkände retorikexperten Elaine Eksvärd kommer tala under kvällen.

För mer information och anmälan, besök qrendezvous.se

• q rendezvous
  • beatrice carpvik

• Uppsala

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 325 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227