It-entreprenören: ”Jobb växer på träd”

Idag är det den Nationella entreprenörsdagen. It-entreprenören Peter Hellgren, tillika grundare och vd för det snabbväxande it-bolaget Consid, passar i samband med detta på att ge sin syn på hur entreprenörer och entreprenörsdrivna bolag är de som skapar arbetstillfällen – inte vår regering.

__________

Internationell forskning har sedan 1990-talet undersökt hur de snabbväxande företagen ser ut och hur de påverkar sysselsättningen i olika länder, med slutsatsen att det är de snabbast växande företagen som skapar lejonparten av alla nya arbetstillfällen. Forskning visar också att snabbväxande företag i mycket högre grad än andra anställer arbetslösa ungdomar, utrikesfödda och lågutbildade. Resultaten visar svart på vitt att snabbväxande företag inte lockar till sig kompetens från sina konkurrenter, utan verkligen producerar nya jobb som tyglar utanförskapet. Platser utan entreprenörskultur riskerar att fastna i en negativ spiral. Skatteunderlaget utarmas, i takt med att den kommunala servicen försämras.

De politiska jobbmålens begränsningar är en grundläggande insikt som tycks ha kommit bort medan politikersverige är fullt sysselsatt med att skapa arbetstillfällen. På partikanslierna skissar byråkrater fram olika typer av instegsjobb, nystartsjobb, eller Liberalernas senaste förslag med så kallade startjobb. Ja, kärt barn har många namn. Men ibland undrar jag varför allt detta fokus läggs på att skapa nya arbetstillfällen, istället för att underlätta och skapa förutsättningar för de snabbväxande bolag som redan finns och verkar på den svenska marknaden att anställa. Jobb växer på träd om någon bara sår marken och vattnar rikligt.

Det är serieentreprenörer, inte Stefan Löfven, som har musklerna att skapa Europas lägsta arbetslöshet.

Vi bor i en relativt liten och handelsberoende ekonomi. Därför har vi ett särskilt behov av stabila spelregler och öppenhet mot omvärlden. Öppenhet har historiskt visat sig vara gynnsamt för oss, för våra företag och sysselsättningen.

EU:s konkurrenskraft i förhållande till omvärlden måste stärkas. Detta arbete börjar på hemmaplan. Ska svenska och europeiska företag vara konkurrenskraftiga i en alltmer globaliserad värld, måste reglerna på EU:s inre marknad moderniseras. Tjänstesektorn är central och dess betydelse kommer att öka.

Jag skulle därför vilja se att vi fokuserar på den digitala ekonomin och ett EU som främjar digitala företag, nya innovativa tjänster och affärsmodeller. Vi har bara sett början av en framtida delningsekonomi där digitala plattformar är en förutsättning. Här måste våra regelverk följa med och underlätta omställningen.

Att vi tillsätter nya ministrar med för vårt land oerhört viktiga ansvarsområden är ett steg åt rätt håll. Men det viktiga är inte vilka ministrar vi tillsätter, utan vad som händer till följd av att de tillsätts. Effekten mäts i handling, inte i fina titlar.

Vd Consid AB

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens nästan 300 anställda. Läs mer på www.consid.se.