Konsultbolag lovar boende i lokala Stockholm till storstadspulssugna IT-konsulter – i utbyte mot deras kompetens

Det snabbväxande konsultbolaget Consid utlovar nu i en kampanj bostad i Stockholms innerstad till storstadspulssugna IT-konsulter från övriga landet som ännu inte gjort slag i saken att flytta till huvudstaden på grund av den inte helt okomplicerade bostadsmarknaden. Kampanjen är en följd av den hårda konkurrens som råder mellan kompetensen i branschen, inte minst i Stockholm. Företaget efterfrågar en mängd kompetenser inom IT och digital marknadsföring och bolagets vd, Peter Hellgren, ser positivt på de möjligheter som kampanjen öppnar upp. ”Det gäller att ha kontakter, och det har vi, så det ska vi nyttja”.

”Är du sugen på en ny fas i livet? Vill du fylla din vardag med en kombination av storstadspulsen i Stockholm och spännande uppdrag på ett av Sveriges absolut snabbast växande bolag inom IT, management och digital marknadsföring? Nu är din tid! Just nu erbjuder vi nämligen garanterad hjälp att hitta lägenhet innanför tullarna, i utbyte mot att du flyttar till Stockholm och börjar jobba för oss”.

Så inleder konsultbolaget Consid beskrivningen av sin senaste kampanj, där de alltså erbjuder boende innanför tullarna i Stockholm till de som väljer att flytta till huvudstaden och börja jobba för bolaget.

– Vi tror att det finns mycket kompetens ute i landet som är sugna på storstadspuls men drar sig från att flytta på grund av den komplicerade boendesituationen som råder. Konkurrenssituationen i vår bransch, inte minst i Stockholmsområdet, är extrem. Det tvingar oss att leta efter de kompetenser vi eftersöker i regionen även utanför Stockholms gränser. Vi tror att den här kampanjen kan hjälpa oss att tillsätta de tjänster som vi just nu strävar efter att tillsätta i Stockholm genom att se till att kompetensen flyttar hit istället, menar Peter Hellgren, vd för Consid.

Företaget söker just nu kompetenser som .NET-utvecklare, testledare, testare, CMS-utvecklare, CMS-arkitekter, Art Director/grafiska designers, SharePoint-utvecklare, Java-utvecklare, webbutvecklare, digitala strateger och webbprojektledare till sitt Stockholmskontor, och det är just dessa tjänster som innefattas av kampanjen.

Den komplicerade bostadssituationen i Stockholm är vida omdebatterad. Hur man ska lyckas lösa boende innanför tullarna tycks dock inte vara något som bekymrar Hellgren:

– Det gäller att ha kontakter, och det har vi, så det ska vi utnyttja. Vi kommer lösa bostad åt de som söker sig till oss via kampanjen.

Nyligen lanserade företaget konceptet ”Hemvändarverket”, där de tvärtemot denna kampanj erbjuder ett hemvändarbidrag till de som flyttar från storstadsregionerna till sina hemorter där Consid bedriver verksamhet.

– De olika kampanjerna riktar sig till individer som är i olika steg i sin livscykel. Om man är i ett stadie där man börjat bilda familj kan hemlängtan vara mer central, medan denna kampanj erbjuder förmågor som inte är i den fasen i sitt liv att testa på något nytt och spännande och ta nästa karriärsteg. Det är en del av vår kärna som bolag; att kunna erbjuda något för individer i alla livets stadier, menar Hellgren.

”Vi vet att ni är många där ute som är sugna på lite storstadspuls och nya utmaningar i karriären. Men att en stor bromskloss är svårigheten i att hitta boende i vår kära huvudstad är lika klart som att isglass smälter en solig dag i juli. Vi har dock en lösning för detta dilemma. Om du är sugen på storstadspuls – och spännande uppdrag hos oss, som är ett av Sveriges absolut snabbast växande bolag inom IT, management och digital marknadsföring – så ska vi se till att fixa biffen genom att hjälpa dig hitta en lägenhet innanför tullarna när du bestämt dig”, fortsätter företagets beskrivning av kampanjen, som löper till och med den 31 maj.

Läs mer om kampanjen på consid.se.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 440 anställda och beräknas omsätta 600 miljoner kronor 2017. Läs mer på consid.se.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227