Stureplanskontor kan vara Sveriges snyggaste

I dag släppte Lokalnytt listan på de nominerade till utmärkelsen Sveriges snyggaste kontor. IT- och Managementkonsultbolaget Consids Stockholmskontor, beläget precis vid Stureplan på Kungsgatan 2, är ett av de nominerade kontoren. ”Vi är mycket stolta över våra fina lokaler”, säger företagets vd Peter Hellgren.

Efter några år på Norrlandsgatan, mitt i centrala Stockholm, började IT- och Managementkonsultbolaget Consid växa ur sina lokaler. Ett stenkast bort, på Kungsgatan 2, hittade de lokalen som kom att bli det fantastiska, pittoreska kontor som de idag bedriver sin verksamhet i. Företaget har totalt 13 kontor runt om i Sverige i dag.

Småländsk charm mitt på Stureplan

Consid har sitt hjärta i Småland och företagets huvudkontor ligger i Jönköping. Den småländska charmen har de tagit med sig till sitt nya Stockholmskontor i form av inredning - omkring 90 procent av möblerna i lokalerna har sitt ursprung i möbelindustrin i de småländska skogarna.

– Det är viktigt för oss att upprätthålla en god atmosfär på våra kontor. I Stockholm har vi lyckats med det lilla extra. Här möts man av småländsk charm mitt på Stureplan, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Bakom inredningskonceptet står Elisabeth Lejon, i det Jönköpingsbaserade företaget Levande Lejon Inredning, och Kristina Hjert och Sofia Nilsson på textil- och inredningsföretaget Gardin Olsson. Levande Lejon och Gardin Olsson har med tydliga mål arbetat fram det inredningskoncept som med tiden applicerats på Consid-kontor efter Consid-kontor, vilket har skapat en stark igenkänningsfaktor. Man ser på inredningen och lokalen som ett ypperligt verktyg för att bygga och stärka företagets identitet där kvalitet, långsiktig och hållbar design samt lokal förankring är viktiga aspekter.

– Den stora igenkänningsfaktorn mellan Consids olika kontor och den unika kombination av klassisk och modern design som de innehar är något alldeles enastående som vi lyckats skapa tillsammans. Den tidlöshet och elegans som möts med en stark hemkänsla på Consids kontor är slående unik, menar Elisabeth Lejon.

Lejon och Gardin Olsson har tillsammans inrett merparten av de 13 kontor som Consid har runtom i landet. De senaste årens expansion har gjort att flera kontor har behövt byta till större lokaler och därmed inredas från grunden, en resa som Kristina Hjert följt med glädje:

– Vi är glada över att under så många år ha fått förtroendet och nöjet att leverera inredning av högsta klass till Consid. Det är fantastiskt roligt att följa ett så expansivt företags utveckling och vara med i arbetet att få till en påtaglig röd tråd genom de olika kontoren.

Förra året var Consids kontor i Värnamo ett av de nominerade kontoren.

• Design

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 325 anställda. Läs mer på www.consid.se.