Pressmeddelande -

Luleåbaserade start-upen Containing Greens kammar hem dubbla priser i Agtech Challenge

Luleåbaserade företaget Containing Greens skördade stora framgångar under torsdagskvällen den 7 oktober, där bolaget kammade hem två priser i den nationella innovationstävlingen Agtech Challenge för sitt arbete med att återvinna värme från serverhallar till odling. -”Det känns jätteroligt att fler tror på vår idé och vision om ökat självförsörjande i norra Sverige med hjälp av ny teknik”, säger VD Moa Johansson.

Se Containing Greens bidrag Heat Harvest pitchfilm för tävlingen här: https://youtu.be/6cCKhRjar1Y

Under torsdagskvällen 7 oktober 2021 avgjordes finalen i den nationella innovationstävlingen Agtech Challenge i Linköping, där Luleåföretaget Containing Greens kammade hem första plats i Publikens Pris samt andrapriset i totaltävlingen för sitt bidrag Heat Harvest som återvinner värme från serverhallar till odling.

Containing Greens består av grundarna Moa Johansson, Ellinor Emilsson, Adrian Mellgren samt styrelseordförande Andreas Eklund. Bolaget grundades i Luleå i oktober 2020 och har sedan dess snabbt utvecklat och byggt en pilotanläggning på Porsön, där det idag odlas hydroponiska kryddor och kål på spillvärme från RISE ICE Datacenter forskningsserverhallar. “Vi har under detta år sett ett otroligt intresse för närodlad mat, inte minst från resturangerna”, förklarar Moa.

Luleåbidraget Containing Greens - Heat Harvest vann andrapriset på 50.000 kronor som utsågs av en namnkunnig jury. Agtech Challenge är en innovationstävling med målet att öka lönsamheten och hållbarheten i Sveriges jordbrukssektor genom innovation och digital utveckling, som letts av Hushållningssällskapet. Tävlingen har pågått sedan december 2020, och avslutades med en final torsdagen (7/10) med en prisutdelningsscermoni och pampig middag på Linköpings slott. Av totalt 51 tävlande gick 15 bidrag vidare till tävlingens andra del under våren 2021, där de tävlande bidragen med stöd från Hushållningssällskapet utvecklade sina bidrag inom framtidens lantbruksteknik och matproduktion. Av dessa korades tre vinnare: på tredjeplats Slurry Seeder med ett förbättrat flytgödsel, på andra plats Containing Greens med Heat Harvest för att skörda värme från serverhallar och på första plats Ekobot, med en autonom ogräsrensarrobot för precisionsjordbruk.

Containing Greens bidrag Heat Harvest vann dessutom Publikens Pris, då de fick flest röster när publiken röstade på sitt favoritbidrag i tävlingen på Sveriges tre största lantbruksmässor, Borgeby fältdagar, Brunnby lantbrukardagar och Öjebyns lantbruksmässa, som genomförts fysiskt och digitalt under sommaren 2021. -”Att också vinna publikens pris betyder oerhört mycket för oss, att få denna bekräftelse indikerar att allmänheten välkomnar tekniken och idén och sporrar oss att arbeta vidare”, säger Ellinor Emilsson.

Att odla i Norrbotten är utmanande, inte minst för de långa vintrarna. Detta syns inte minst på den låga självförsörjningsgraden i länet. Samtidigt etablerar sig allt fler datacenter i norr för att dra nytta av kylan till att kyla ner sina servrar, och ut kommer uppvärmd luft i form av spillvärme. Denna värme är så kallad lågvärdig energi, vilket gör den oattraktiv av energibolagen.

-”Vårt bidrag Heat Harvest går ut på att skörda överskottsvärme från datacenter och göra den tillgänglig för gröna näringar”, förklarar Adrian Mellgren som varit projektledare i Heat Harvest. “Under projektets gång har vi påbörjat utvecklingen av det kontrollsystem som ska justera klimatet i våra odlingsanläggningar. Tänk er att ha 10 odlingsmoduler intill varandra som har varsitt klimat för att optimera tillväxten för grödorna i varje moduI! I framtiden hoppas vi kunna använda tekniken även för andra gröna näringar i kretsloppet, såsom insekts-, svamp- och fiskodling.”

-”Vi har sett att det finns enormt intresse för det vi gör, både hos datacenterbolag, kommuner och industrin. Den gröna industrin i norra Sverige växer explosionsartat - här finns goda möjligheter att ta tillvara på spillvärmen och faktiskt leverera ytterligare samhällsnytta”, förklarar Andreas Eklund. “Det kan röra sig om att nyttja spillvärme för att odla grönsaker till den egna personalen, kommunala skolor eller liknande initiativ. Vårt nästa steg är att skala upp och erbjuda våra odlingsmoduler i fält”, fortsätter han.

Kontakt:

VD Moa Johansson, 070-285 69 11, moa.johansson@containinggreens.se

Ellinor Emilsson, 070-5807119, ellinor.emilsson@containinggreens.se

Adrian Mellgren, 070-7297968, adrian.mellgren@containinggreens.se

Andreas Eklund, 070-5215131, andreas.eklund@containinggreens.se

• Ingenjörskonst

• vinster

• Norrbotten

Containing Greens utvecklar odlingsteknik för framtidens matproduktion i subarktiska klimat. Företaget är baserat i Luleå och har en pilotanläggning på Porsön.

Moa Johansson

Presskontakt CEO