Continental Airlines öppnar direktlinje mellan Barcelona och New York

Igår öppnade Continental Airlines sin nya direktlinje mellan Barcelona och New York/Newark. Nästa vecka öppnar Continental ytterligare en ny direktlinje – mellan Köpenhamn och New York. Det blir Continentals 28:e direktlinje mellan en europeisk stad och New York. Därmed har Continental fler flygningar mellan Europa och New York än något annat flygbolag. Den nya direktlinjen mellan Barcelona och New York/Newark är Continentals andra rutt till Spanien. Flygbolaget har flugit mellan Madrid och New York sedan 1992. – Efter 14 års framgång med flygningar mellan USA och den spanska huvudstaden var tiden inne för att utvidga med en direktlinje till Barcelona, säger Jim Summerford, ansvarig för Continental Airlines verksamhet i Europa, Mellanöstern och Indien. Den nya förbindelsen mellan Barcelona och New York/Newark kommer att trafikeras av en Boeing 757 med plats för 172 passagerare. Detta är samma flygtyp som Continental använder på den dagliga direktlinjen mellan Stockholm och New York som varit igång sedan början av juni förra året. Continental Airlines (continental.com) är världens sjätte största flygbolag, med över 3,200 dagliga avgångar. Continental flyger på 151 amerikanska och 137 internationella destinationer – mer än något annat flygbolag i världen. Ytterligare mer än 400 destinationer trafikeras genom samarbetande flygbolag i SkyTeam alliansen. I Europa har Continental upp till 273 avgångar i veckan från 26 städer i 14 länder till knutpunkterna i New York/Newark, Houston och Cleveland. Därifrån har Continental anslutningar till mer än 230 städer i hela Nordamerika, Latinamerika och Karibien. För tredje året i rad utsåg tidningen FORTUNE Continental Airlines till ”No 1 Most Admired Global Airline” på 2006 års lista över mest beundrade globala företag. Continental kom även på förstaplats i tidningens ranking av ”Americas Most Admired” inom flygindustrin. Continental utsågs också till OAG ”Airline of the Year” såväl 2005 som 2004 och BusinessFirst fick för tredje året i rad utmärkelsen ”Best Executive/Business Class” vid OAG Airline of the Year Awards 2005. Utöver flygbolagen i SkyTeam alliansen samarbetar Continental i Europa, Mellanöstern och Indien med Air Europa, Emirates, FlyBE (British European), TAP Air Portugal och Virgin Atlantic Airways. För ytterligare företagsinformation, se www.continental.com. ### Detta pressmeddelande distribueras för Continental Airlines av kommunikationsbyrån Trimedia Stockholm. För ytterligare information, kontakta Nick Britton, informationschef Continental Airlines, telefon +44 1293 827 459 eller Åsa Wilde, Trimedia Stockholm, +46 708 788 024.