3 kr från varje familjeförpackning går oavkortat till BRIS

Fika mer och bidra till en bättre värld!

Vad är Bris?

– Vår verksamhet kretsar kring stöd och hjälp till utsatta barn och unga som kan ringa, mejla eller chatta. Alla barn som hör av sig till Bris får prata med en utbildad och erfaren kurator. Det går att vara anonym och kuratorn har tystnadsplikt. Att ringa är gratis och syns inte på telefonräkningen. Vuxna kan också få stöd på Bris och svar på frågor som rör barn.

Med lärdom från barnets berättelse driver vi vårt opinionsarbete för att få politiker och beslutsfattare att lyfta barnrättsfrågor och arbeta rättighetsbaserat, berättar Helén Tibblin ansvarig från Bris.

Varför samarbetar BRIS med varumärket Gille?

– Vi är mycket glada över detta initiativ från Gille. Förra kampanjen blev en stor succé och drog in 335.304 kr. Bris är helt beroende av stöd från företag och allmänheten så för oss har varje krona betydelse. Vår möjlighet att hjälpa står i direkt relation till det stöd vi får, säger Helén Tibblin.

Vart går pengarna främst till som kommer in via samarbetet?

– Pengarna som kommer in från samarbetet med Gille finansierar Bris dagliga stödverksamhet där 17 kuratorer arbetar med att stötta barn och unga.

Varför är det viktigt med den här typen av samarbeten som BRIS har med varumärket Gille?

– Att jobba med ett välkänt varumärke som Gille i ett samarbete av det här slaget gör en stor skillnad för Bris, både för vår verksamhet och för barnen som vi når ut till. Samarbete innebär också att Bris syns och påminner konsumenterna om att vi behöver gåvor. Plus att samarbetet med Gille kan fungera som en inspiration för andra varumärken, avslutar Helén.

Att bidra med pengar i samarbete med välgörande organisationer är inget nytt.

American Express förde en kampanj 1983 för att samla in pengar till att renovera Frihetsgudinnan. De lovade att skänka 1 cent varje gång någon använda deras kort och 1 dollar för varje ny kortkund. Kampanjen genererade 1,7 miljoner dollar. Kommer du ihåg Solstickan? Tändsticksasken med pojken på. När man köpte en sådan ask gick några öre till ”förmån för barn och gamla” som det stod på askarna. Att köpa en förbrukningsvara samtidigt som du bidrar till en bättre värld anses positivt ur flera perspektiv. Det blir en win-win-win där människor, företag och organisationer får nytta av en och samma aktivitet.

Varför väljer Gille att samarbeta med Bris och hur går det till? Läs intervju med Camilla Tuvesson från Gille.

Hur kommer det sig att ni väljer att bidra med 3 kr från varje familjeförpackning resp 1 kr från varje såld 6-pack konditoriprodukter?
– Vi vill vara med och ge vårt stöd till verksamheter som gör ett viktigt arbete i vårt samhälle för att hjälpa andra. Tidigare har vi gett stöd till Rosa bandet och ifjol gick bidraget till BRIS och kommer så att göra även i år, berättar Camilla Tuvesson.

Varför väljer Gille att samla in pengar till just organisationen Bris?

– BRIS är en bra organisation som vi står bakom. De gör ett viktigt jobb för utsatta barn och unga i vårt samhälle, förklarar Camilla.

Hur vet man att pengarna kommer fram till Bris, hur går själva insamlingen till?

– Vi följer enkelt upp hur många kakpaket som säljs av respektive produkt under kampanjperioden. BRIS fakturerar oss sedan detta belopp och ifjol blev det så mycket som 335 304 kr vilket vi är mycket glada för.

Har du fler frågor om Gilles samarbete med Bris, hör gärna av dig till oss via vår konsumentkontakt eller vår Facebook. Vill du bidra med mer pengar så kan du göra det direkt via www.bris.se.