Tips för ett hemmakontor med CONVENDUM-känsla

Tips för ett hemmakontor med CONVENDUM-känsla

Letar du inspiration till ett kontor hemma? I den här artikeln ger vi tips för att få till inredning, förvaring och fokus på ett hemmakontor. Vi tar dessutom upp coworking, som löser många av utmaningarna med hemmajobb på ett smidigt sätt.

Vi på CONVENDUM är vana att ordna kontor och coworkingytor med hög servicenivå och gemenskap, där våra medlemmar trivs och kan fokusera på sin kärnverksamhet. Med ett medlemskap hos oss slipper du tänka på allt som är kopplat till kontoret. Till exempel möblemang, IT, skrivare och städning.

Även om det är svårt att matcha våra Coworking spaces finns det många sätt att få till ett bra kontor i hemmet. Läs vidare och få våra bästa tips för hemmakontor.

Ergonomisk inredning för hemmakontor

På CONVENDUM finns ergonomisk inredning att tillgå, men hur gör du på ett hemmakontor? Det är kostsamt med kontorsmöblemang, så du kanske inte har möjlighet att få till samma ergonomi som genomsyrar designen på våra kontor och coworkingytor. Men det är bättre att göra något än inget för att ta hand om kroppen.

Om du bara ska investera i en sak rekommenderar vi en riktigt bra skrivbordsstol. Tack vare den här grundläggande inredningen för ditt hemmakontor kommer du sitta med bättre hållning och slipper utveckla eller förvärra krämpor i rygg och axlar.

Smart förvaring på hemmakontor

På CONVENDUM har vi skapat smart förvaring med låsbara skåp som enkelt kan öppnas med ditt eget medlemskort. Det går även att få utökad förvaring och till och med egna förrådsutrymmen och du har behov av större lager. Till exempel om du har produkter eller annat som kräver mer förvaring som vanligtvis inte finns i ett vanligt hemmakontor. Men hur gör du det bästa med utrymmet du har hemma?

Vårt tips är att fundera på hur du ska använda ditt hemmakontor och planera förvaring därefter. Ett kontor i hemmet får ofta flera uppgifter. Om du har tänkt använda kontorsplatsen för ett sidoprojekt eller en hobby kommer det fungera mycket bättre med lite planering.

Inspiration för distansmöten på kontor hemma

På CONVENDUM kan du ha professionella möten i våra mötesrum och konferenslokaler med professionell service, med tillval som videokonferens och annan konferensteknik.

Det kan vara svårt att bjuda in till vanliga möten på kontor i hemmet, så hur får du med CONVENDUMs professionella och inbjudande känsla till videomöten? Först och främst, starta datorns inbyggda kamerafunktion för att se till att du visar dig från din bästa sida. Se gärna till att ljuset är någorlunda bra och att du sitter i en vinkel du är bekväm med. Ta även en titt på hur bakgrunden ser ut i kameran. Testkör gärna tekniken i förväg då det kan uppstå tekniska problem.

Tips för fokus på hemmakontor

På CONVENDUM jobbar vi mycket med att skapa en professionell och inspirerande miljö där du kan fokusera på din kärnverksamhet och nå dina drömmar medan vi tar hand om resten. Till våra Coworking spaces kommer alla med samma ambition – att utveckla och jobba med sin verksamhet och sig själva. Därför andas lokalerna fokus och inspiration, något som kan vara svårt att få med till ett kontor hemma.

Ett klassiskt råd för dig med kontor i hemmet (som tål att upprepas) är att skilja på jobb och fritid. Om du upptäcker att du har svårt att fokusera hjälper det inte att du sitter och myser i soffan eller sängen. Testa att ta på dig jobbkläder och sitta på en särskild ”arbetsplats”. Även om det är vid köksbordet.

Lyx på kontor i hemmet

Ett kontor är naturligtvis en plats där det framförallt jobbas, men det är också ett socialt utrymme. Vi på CONVENDUM bjuder in våra medlemmar till frukostar, after work och andra event, för att skapa en gemenskap och community-känsla. Du får många härliga kollegor och möjlighet till nya affärer, samarbeten och kunskapsutbyte.

Den delen av arbetslivet glöms ofta bort när man arbetar på kontor i hemmet, vilket gör arbetsdagen mer enformig och ensam. Vissa får svårare att hålla motivationen uppe, medan andra jobbar alldeles för länge och missar att ta raster när ingen kollega föreslår dem. Oavsett om du känner igen dig eller faller någonstans däremellan är det bra att unna dig lite lyx även på hemmakontoret.

Ett enkelt tips för dig med hemmakontor är att ta en lunch på balkongen eller utedäcket. Eller pausa mitt på dagen med en promenad runt kvarteret. Kanske kan du bjuda in ett par kollegor eller vänner för fredagsfika eller after work, om inte annat så på videosamtal.

Tips: kombinera hemmakontor med coworking

I många yrken fungerar det utmärkt att jobba hemma – i teorin. Många upplever att de får brist på motivation och inspiration när de jobbar på kontor hemma. Det är inte ovanligt att sakna kollegor, den sociala samvaron och känslan av ett utrymme som andas inspiration och utveckling. För att inte tala om en tydligare gräns mellan arbetsdag och fritid. I de här situationerna är coworking ett bra tips som komplement eller ersättning till ett hemmakontor.

Visste du att en studie visar att coworking minskar ensamhet?

Utöver det sociala innebär coworking även att du slipper fundera på inredning och förvaring på samma sätt som i ditt hemmakontor. Dessutom täcker servicen allt det praktiska som hör en arbetsplats till. Ett medlemskap hos oss ger dig till exempel:

• 24h tillgänglighet till alla våra Coworking spaces i Stockholm, Göteborg och Mallorca
  • Ergonomisk designinredning
  • Bemannad reception där kaffe och te finns redo
  • Gott om ytor för fokuserat arbete och lounge för spontana möten
  • Bokningsbara mötesrum med konferensservice
  • Fri tillgång till telefonrum
  • Alla praktiska kringtjänster som wifi, skrivare, posthantering, städning, möblemang, att ta emot dina gäster och mycket mer.
  • Dagliga frukostar och veckovis after work
  • Tillgång till våra gym
  • Inbjudningar till medlemsevent
  • Du kan även lägga till ett eller flera privata kontorsrum med flexibla hyresavtal. CONVENDUM är en bra lösning för dig som vill få tillgång till representativa miljöer på attraktiva adresser.

Med en lägre kostnad och utan långa bindningstider blir vi ett utmärkt alternativ till att hyra ett traditionellt kontor. Inte minst för dig som vill jobba en del från ett kontor hemma, men även komma iväg och hämta inspiration i en annan miljö då och då.

Läs mer om CONVENDUM.

Om CONVENDUM
    CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking Spaces och Living Apartments i centrala affärsdistrikt. CONVENDUM erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna Coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Därtill erbjuds också boende i form av företagslägenheter.

Håkan Jeppsson

Presskontakt VD Verkställande Direktör 0722522370
    Oscar Limbäck

Presskontakt COO Chief Operating Officer 0707968877

VÄLKOMMEN TILL ETT ALL-INCLUSIVE COWORKING SPACE

CONVENDUM erbjuder moderna och efterfrågade kontorslösningar för små och stora företag. CONVENDUMs erbjudande sträcker sig från Coworking, Private Office, Big Office, Exclusive Office, Enterprise Membership till Office Management. Gemensamt för de olika produkterna är premiumkontor I kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounger, konferenscenter, café, gym, musikstudios och showrooms. Därtill erbjuds också företagsbostäder.

CONVENDUM