Fruktdealen och Rescued är frukträddare för miljöns skull

Fruktdealen och Rescued är frukträddare för miljöns skull

Sedan ungefär ett år tillbaka samarbetar Fruktdealen med Rescued Fruits. Rescued är företaget som har som nisch att rädda frukt och grönt – allt för att minska svinnet.

Fruktdealen tog initiativ till samarbetet eftersom att miljön är något de prioriterar högt:
– Vi har följt Rescueds resa och att kontakta dem kändes som en självklarhet! Att minska svinn i vår verksamhet är något vi arbetar hårt för. Den frukt som är riktigt fin skänker vi till organisationerna Hemlösa och Fryshuset. Det som är så bra med Rescued är att de kan ta emot det mesta och inget går till spillo, säger Fruktdealens vd Mikael Engqvist (till vänster på bilden).

ConviniFruktdealen-liten
Truls Christenson, medgrundare och marknadsansvarig på Rescued, var inte sen att hoppa på initiativet:
– Vi vill jobba med företag som har ett genuint miljötänk och därför är Fruktdealen och vi en perfect match!

Truls talar engagerat om hur viktigt det är att ta reda på frukt och grönt:
– Det slängs alldeles för mycket frukt och grönt idag! Faktum är att hela 30 procent av all världens odlade frukt och grönt går till spillo.

trulschristensen

Stora mängder frukt räddas årligen

Allt som kommer in till Rescued, inklusive frukten från Fruktdealen, sorteras för hand. Det som inte håller en bra kvalitet blir till vegansk kompost, medan det som går att rädda tas vidare till bland annat juiceproduktion.

– Förra året räddade vi 168 ton frukt och grönt – i år gissar vi att vi hamnar på mellan 250 och 300 ton! säger Truls glatt.

Något både Truls och Mikael är ense om – är att fokus på hållbarhetsfrågor och matsvinn är stort just nu. Det går inte att slösa på resurserna – miljö och hållbarhet är här för att stanna!

– Vi är jätteglada över att ha varit med och bidragit till att rädda hela 13 ton äpplen, bananer och päron hittills i år! avslutar Mikael Engqvist.

Marie Mets

Rafaela Hall