Gå direkt till innehåll
 Convini förenklar hållbara matval på jobbet  - hållbarhetsdeklarerar sortimentet i samarbete med Consupedia

Pressmeddelande -

Convini förenklar hållbara matval på jobbet - hållbarhetsdeklarerar sortimentet i samarbete med Consupedia

Convini, Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar, inleder nu ett samarbete med Consupedia, världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Samarbetet innebär att Convini hållbarhetsdeklarerar hela sitt sortiment för att göra det enkelt för sina konsumenter att fatta medvetna beslut. Från december kan konsumenterna ta del av hållbarhetsdeklarationen direkt i appen när de handlar i en Convinibutik.

Convini, som är Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser, genomför nu en komplett hållbarhetsdeklaration av hela sitt produktsortiment i samarbete med Consupedia, världens största databas för livsmedel och hållbarhet. Med hjälp av AI-teknik räknar Consupedia ut produkters påverkan på olika parametrar inom hälsa, rättvisa och miljö. Varje produkt får poäng på en hundragradig skala där ett högre betyg betyder att varan är ett mer hållbart val.

– Nu tar vi vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå genom samarbetet med Consupedia. Genom att erbjuda våra kunder en transparent och lättillgänglig hållbarhetsdeklaration vill vi underlätta för alla att göra medvetna val som gynnar både vår hälsa, social rättvisa och miljön. Tillsammans strävar vi efter att forma en bättre framtid och vår ambition är att inspirera fler att göra detsamma, säger Oscar Nordbrandt, Chef Supply Chain & Hållbarhet på Convini.

Vid ett köp i en Convinibutik presenteras varje produkts poäng för näringsriktighet, klimatpåverkan, vattenåtgång och social rättvisa. När det är dags för en mättande lunch eller en energiboost på eftermiddagen blir det alltså nu lätt för konsumenten att göra ett hållbart val.

­– Det är stort för oss att samarbeta med en aktör som Convini. Att de berättar för sina kunder hur deras produkter påverkar både miljö, hälsa och rättvisa är ett viktigt steg mot ökad transparens och ett mer hållbart livsmedelssystem. Vi hoppas förstås att fler aktörer i livsmedelsbranschen ska ta samma steg och vara så ärliga och transparenta som möjligt mot sina kunder, säger Roberto Rufo Gonzalez, grundare av Consupedia.

Om Consupedia
Consupedia tillhandahåller obunden, transparent information om livsmedels påverkan på klimat, miljö, hälsa och social rättvisa. I samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna har de skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. All information kommer från oberoende expertorganisationer. Databasen innehåller i dagsläget information om 250 000 produkter och flera olika hållbarhetsparametrar såsom klimatavtryck, biologisk mångfald, arbetsförhållanden och hälsa.

Kategorier

Convini är originalet och Europas ledande leverantör av smarta, obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser. Vår mission är att hjälpa människor i arbete att må bra och prestera bättre. Med Convini på arbetsplatsen får de anställda smidig och hållbar tillgång till energi i form av luncher, mellanmål, kaffe och frukt 24/7. Convinis butiker och kaffemaskiner finns på 5 000 kundföretag i Stockholm, Göteborg, Malmö och sedan 2019 även i Tyskland; i Berlin, Hamburg, Köln och Düsseldorf. Med fler än 2 200 smarta butiker är familjeföretaget Convini störst i Europa. För mer information, besök www.convini.se

Petra Kalla Whitehead

Oscar Nordbrandt