Convini förvärvar How I Like

Convini tar steget ut i Europa

Convini, Sveriges ledande aktör inom innovativa mat- och dryckeslösningar till arbetsplatser, fortsätter sin expansion genom att förvärva det tyska startup-bolaget How I Like i Berlin. Det rör sig om en strategisk affär på en marknad med mycket snabb tillväxt. How I Like erbjuder ett liknande koncept som Convini och förvärvet utgör nästa steg i en långsiktig tillväxtplan med siktet inställt på vidare expansion i Tyskland och närliggande marknader.

Convini förvärvar det tyska bolaget How I Like, en modern aktör inom mat och dryck på arbetsplatser som i dagsläget har ett 30-tal kundföretag i Berlinområdet däribland WeWork och Amazon. De har utvecklat en egen smart, obemannad butik som erbjuder digitala och smidiga köp.

Efterfrågan på bekväma måltider och mellanmål har ökat i Tyskland de senaste åren i takt med en snabbt ökande hälsomedvetenhet. Convinis VD Mats Palmquist har följt utvecklingen och förklarar hur förvärvet passar in med företagets strategi.

Vi tar steget in på den tyska marknaden genom köpet av How I Like och bevisar samtidigt att vårt erbjudande för välmående arbetsplatser ligger helt rätt i tiden. How I Like har i grunden samma affärsidé som vi och Tyskland speglar på många sätt Sveriges utveckling, där fler och fler företag vill erbjuda sina medarbetare tillgång till bra och hälsosamma måltider på jobbet. Det är dessutom en stor och växande marknad, där vi tack vare affären får tillgång till den omfattande kunskap, den innovativa teknik och inte minst det nätverk av kunder som How I Like har byggt upp, säger Mats Palmquist, VD på Convini.

How I Like grundades för tre år sedan av Sven Forgber och Martin Michenfelder, vilka båda kommer att arbeta vidare i företaget. Bolaget kommer inom kort att byta namn till Convini. Förvärvet består av 75% av bolaget.

Convini grundades 1995 och har haft en stark tillväxt sedan dess. Omsättningen har dubblerats de senaste två åren och beräknas uppgå till ca 600 miljoner kronor 2019. Under 2018 förvärvades Kaffeknappen från Nestlé. Bolaget har för närvarande 250 anställda och finns etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö och numera Berlin. Convini finns hos fler än 3000 kundföretag i Sverige.

För mer information, kontakta:
Mats Palmquist, VD Convini, 070-860 66 22, mats.palmquist@convini.se

Regioner

Convinis mission är att hjälpa människor i arbete att må bra och fungera bättre. Convini erbjuder moderna, hälsosamma och hållbara mat- och dryckeslösningar för arbetsplatsen - allt som behövs för att tillgodose behovet av välmående och energi på jobbet. Under varumärket Kaffeknappen är bolaget en ledande leverantör av kaffelösningar till arbetsplatser. Convini har verksamhet i Stockholm/Mälardalen, Göteborg och Malmö med omnejd. Convinikoncernen ägs av familjen Enqvist och AB Max Sievert.

Mer information om företaget finns på www.convini.se

Mats Palmquist

Presskontakt VD Convini Sverige AB 070-860 66 22
Marie Mets