Långvarigt stillasittande näst vanligaste orsaken till arbetsrelaterade besvär

Convini vill få fart på jobb-Sverige

Stillasittande är ett av de största hoten mot vår hälsa och var femte svensk uppger att de sitter stilla mer än 8 timmar om dagen. Convini som är den ledande aktören av smarta lösningar för mat och kaffe på arbetsplatsen, jobbar med flera olika initiativ för att uppmuntra rörelse och välmående. I augusti samlades tiotusentals löpare till Sveriges största företagsstafett Convinistafetten och under hösten har även pilotprojektet Convini Challenge lanserats, en utmaning som går ut på att uppmuntra företag till ännu mer vardagsmotion tillsammans med sina kollegor.

Långvarigt stillasittande och arbete i obekväma arbetsställningar uppges vara näst vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade besvär enligt Arbetsmiljöverket* och ett av de störta hoten mot vår hälsa. Convini vill bidra till att minska stillasittandet och jobbar för att uppmuntra rörelse och välmående på arbetsplatser. Ett av initiativen för att få fart på jobb-Sverige är Sveriges största företagsstafett, Convinistafetten. Under evenemanget som gick av stapeln under två dagar i augusti deltog 800 företag och ca 10 000 deltagare.

I höst lanserades ytterligare ett initiativ för välmående på arbetsplatser i samarbete med hälsoföretaget Challengize. Utmaningen pågick under sju veckor i syfte att uppmuntra deltagarna att röra på sig mer tillsammans med sina kollegor. Drygt 500 personer var med i den första upplagan av Convini Challenge. I en smidig app samlade de poäng till sitt lag genom att registrera allt från hundpromenader till hushållsarbete och golfrundor. Tillsammans registrerades 26 288 timmars rörelseaktivitet, vilket motsvarar 2,81 varv runt jorden, 2 673 maratonlopp eller 12 755 bestigningar av Mount Everest.

"Vi vill sänka tröskeln för vardagsmotion, både hemma och på jobbet, och uppmuntra till att göra det på ett roligt sätt tillsammans med sina kollegor. Det har varit oerhört inspirerande att se engagemanget från alla deltagare i både Convinistafetten och Convini Challenge. Vi hoppas att deltagarna håller i och fortsätter med sina nya goda vanor och att vi lyckas engagera ännu fler under nästa års utmaningar", säger Marie Mets, Marknadschef på Convini.

Convini Challenge
Förutom en ökad aktivitetsnivå med 11, 6 procent bidrog Convini Challenge till en rad positiva effekter för den mentala hälsan som till exempel ökat välmående och bättre sömn. Stressnivån hos deltagarna minskade med hela 8,5 procent under perioden.

­­Top-10-aktivteter Convini Challenge 2022

1. Steg/promenader
  2. Hundpromenader
  3. Styrketräning