Convini redovisar en fortsatt stark tillväxt på 21 procent under de första åtta månaderna 2023.

Obemannade matbutiker växer på svenska arbetsplatser

Convini, den marknadsledande leverantören av kaffe och måltidslösningar på arbetsplatser, redovisar en fortsatt stark tillväxt på 21 procent under de första åtta månaderna 2023. En trend som skiljer sig från den negativa utvecklingen som rapporteras inom dagligvaruhandeln. Med en förväntad omsättning på över 850 miljoner kronor närmar sig Convini en miljardomsättning tidigare än förväntat.

Convini presenterar en fortsatt stark försäljningsutveckling för de första åtta månaderna 2023 med en tillväxt på över 20 procent mot föregående år. En uppjusterad intäktsprognos för 2023 på drygt 850 miljoner kronor gör att Convini nu ligger närmare sitt långsiktiga omsättningsmål om en miljard, tidigare än planerat. I Tyskland, som på sikt bedöms kunna bli Convinis strategiskt viktigaste marknad, har försäljningen ökat med 170 procent från föregående år.

"Trots tuffa förutsättningar i omvärlden ligger vi en bra bit över våra interna prognoser och vi är väldigt stolta över att gå mot ytterligare ett rekordår. Vi ser en allt större potential i att möta arbetsgivarnas behov av att skapa mer attraktiva arbetsplatser. En betydande orsak till att vi växer är att vi har stort fokus på att uppfylla våra konsumenters krav och förväntningar", säger Mats Palmquist VD på Convini.

Det blir allt tydligare för företag att mat och kaffe är en betydande faktor för välmående och väl fungerande arbetsplatser, och därmed en del i att kunna stärka sin attraktions- och konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Tvärtemot den negativa volymutvecklingen inom dagligvaruhandeln, växer intresset för att kunna erbjuda helhetslösningar för kaffe och mat på jobbet.

"Den positiva utvecklingen är ett kvitto på att vårt hållbara och breda sortiment i kombination med riktigt gott kaffe på jobbet går hem som ett prisvärt och bekvämt alternativ till matlådan och restauranglunchen", avslutar Mats Palmquist.

Familjeföretaget Convini är störst i Europa med fler än 2 200 smarta butiker och kaffemaskiner på över 5 000 kundföretag i Stockholm, Göteborg, Malmö och sedan 2019 även i Tyskland; i Berlin, Hamburg, Köln och Düsseldorf.