Cool Company presenterar: Kraftig tillväxt på 50 procent under april

- Stark tillväxt för frilansbolaget samtliga affärsområden och länder

2021 inleddes med starka siffror för frilansbolaget Cool Company, som vid första kvartalets slut redovisade en återhämtning efter det pandemipräglade året 2020. Nu inleder bolaget andra kvartalet med rekordstarka siffror för april i både Sverige, Norge och Storbritannien med en total tillväxt om 49,5% för hela Cool Companygruppen.

Cool Companygruppen redovisade efter första kvartalet 2021 en stark tillväxt, speciellt i Storbritannien där bolaget växte med 123,3procent jämfört med samma period föregående år. Nu breder tillväxten ut sig även till Norge som visar en tillväxt under april på 71,24 procent och Sverige med en tillväxt på 47,40 procent.

Bolaget som erbjuder tjänster för både privatpersoner och företag ser under april en kraftig tillväxt inom båda områdena. För B2C-verksamheten redovisar Cool Company en tillväxt på 34,82 procent och för B2B-verksamheten är motsvarande siffra hela 81,76 procent.

- De starka siffrorna reflekterar en tydlig vilja att lägga i nästa växel efter en lång tid av osäkerhet, omstrukturering och anpassning. Företag som tidigare varit försiktigt inställda till både distansarbete och extern projekthjälp har nu verkligen börjat förstå fördelarna, och vi är självklart glada att vi kan hjälpa både frilansaren och företaget i dessa lägen, säger Jonny Simonsson, CFO, Cool Company.

Blekinge och Uppsala visar starkast tillväxt

Inom den svenska marknaden visar Cool Company en tillväxt på 47,40 procent under april. I en uppdelning mellan Sveriges län syns Blekinge län som det län med störst tillväxt, hela 340 procent under april månad. Likaså är Uppsala län ett starkt tillväxtlän under april med en uppgång på 118,1 procent, och Östergötland 104,6 procent i tillväxt.

- Vi har alltid varit starka i Stockholm, Göteborg och Malmö men nu tar även flera andra delar av Sverige rejäla kliv mot egenanställning. Synen på den flexibla arbetsplatsen och det numera invanda distansarbetet har säkert bidragit till stor del och möjliggjort för fler människor att hitta uppdrag utan geografisk begränsning, säger Jonny Simonsson.