Michael Sundquist, CEO och Jonny Simonsson, CFO

50 procent tillväxt under Q2 - starkaste kvartalet någonsin

Frilansbolaget Cool Company är idag etablerade i Sverige, Norge, Storbritannien samt har nyligen inlett verksamhet i Danmark. Under årets andra kvartal slår bolaget rekord och redovisar en tillväxt om 50 procent, och antal nya aktiva användare ökade med hela 45 procent under Q2 jämfört med förra året. Storbritannien som slagit tillväxtrekord sedan lansering 2018 växte med hela 215 procent.

Sedan Cool Company grundades 2009 har frilansbolaget vuxit år efter år, i takt med att konsult- och frilansbranschen breder ut sig i såväl Sverige som övriga världen. Under andra kvartalet 2021 gör bolaget ett rekordkvartal och ökar sin omsättning med hela 50 procent jämfört med Q2 2020. Även under de kvartalen när omvärlden varit kraftigt påverkade av pandemin har frilansbolaget stått starka och fortsatt växa inom flera segment och affärsområden.

- Vi går från redan starka resultat till ännu starkare, och vi har inga planer på att bryta den trenden. Under pandemin har vi fokuserat på att lägga in en högre växel på flera marknadsområden och marknader, istället för att bromsa in. Det visade sig vara ett vinnande koncept, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

De frilansbranscher som främst driver den ökade omsättningen under kvartalet är kreatörsbranschen, byggbranschen, affärsrelaterade yrken och IT-branschen. Även sett till antal frilansande egenanställda växer kreatörsbranschen mest med yrken inom design och marknadsföring, följt av frilansare inom hälsa/mode/skönhet och bygg/rotrelaterade yrken.

Storbritannien i spetsen under rekordkvartalet

Den nya skatteförändringen, IR35, som trädde i kraft i Storbritannien i april i år har medfört stora förändringar på frilansmarknaden och allt fler söker sig till ett egenanställningsföretag, vilket speglas i Cool Companys kvartalsrapport. Under senaste kvartalet växer bolagets omsättning i Storbritannien med 215 procent jämfört med samma period förra året. Antalet användare i Storbritannien har ökat med hela 500 procent, och vinsten redovisas med en ökning om 47 procent för Q2 2021 jämfört med Q2 2020.

- Storbritannien är en spännande marknad där det händer väldigt mycket just nu i och med IR35. Vi har etablerat oss i rätt tid och förberett för förändringen genom att kunna erbjuda en trygg och digital lösning för både företag och frilansare, och kommer vara en viktig aktör när egenanställningsmarknaden effektiviseras och digitaliseras i Storbritannien, säger Jonny Simonsson.