Frilansbolaget Cool Company lanserar hemsida på arabiska

- först ut bland de största frilansbolagen att erbjuda bredare språkval

I Sverige är arabiska det andra största modersmålet efter svenskan och många egenföretagare har arabiska som första språk. Frilansbolaget Cool Company som har användare från Sveriges alla delar, med många olika modersmål, vill bättre spegla såväl samhället som användarna och lanserar därför arabiska som språkval på hemsidan.

- Vi vill att Cool Company ska reflektera samhället och att så många som möjligt ska kunna använda sig av vår tjänst. Att lansera till fler vanligt förkommande språk är ett första steg på vägen, säger Matilda Konkell, hållbarhetsansvarig på Cool Company.

Cool Company grundades 2009 och var näst först ut i Sverige att erbjuda frilansare och konsulter att fakturera utan företag genom egenanställning. Sedan dess har branschen vuxit och mer än tiodubblats. Idag omsätter branschen över 1,6 miljarder kronor[1]och breder samtidigt ut sig över allt fler yrken, åldrar och grupper i samhället.

Social hållbarhet på agendan hos Cool Company
På Cool Company arbetar man med hållbarhet inom tre områden; personlig, social och grön hållbarhet. Inom området social hållbarhet ska företaget övergripande sträva efter att reducera ojämlikheter pga. av bland annat ursprung som påverkar arbetstagare. Ett av stegen de tar är att utöka språkvalen på hemsidan.

Inom grön hållbarhet arbetar det digitala företaget med bland annat en genomlysning av underleverantörer för att spåra indirekta utsläpp och klimatavtryck. Inom området personlig hållbarhet arbetar Cool Company för att trygga de egenanställdas arbetsliv genom att bland annat erbjuda avdrag för friskvård och möjliggör för att avsätta till tjänstepension.

- Det är viktigt att vi lever och arbeta på ett sätt så att vi som människor, vår bransch, vår planet och vår omvärld mår bra både idag och i framtiden. Vi har kommit en liten bit på vägen i vårt hållbarhetsarbete, och har många vettiga och spännande initiativ att ta oss an framöver, säger Matilda Konkell.

Hemsida

Arabiska: https://coolcompany.com/se/ar/فاتورة-بدون-شركة-fakturera-utan-foretag/
Svenska: https://coolcompany.com/se/

För mer information eller intervjuförfrågan, vänligen kontakta:

Matilda Konkell, PR- och kommunikationsansvarig, Cool Company
070-924 87 44 eller matilda.konkell@coolcompany.se

[1]https://1ni0h21mcp3m1l4b551yc7f2-wpengine.netdna-ssl.com/se/wp-content/uploads/sites/2/2020/09/Frilansrapporten-2020.pdf