Frilansare

Frilansintresset ökar i Sveriges alla län – Hela 63 procent fler aspirerar som frilansare under 2023 jämfört med 2022

Stora kostnader för hushållen syns tydligt i frilansstatistiken när allt fler söker uppdrag på heltid eller vid sidan av. I 8 av Sveriges län har frilansare dessutom ökat snittfakturan sedan förra året, och i en färsk undersökning svarar såväl frilansare som allmänheten att det är just en hög lön som är prioriterat när man söker nya uppdrag eller jobb.

Frilansintresset växer över hela Sverige enligt frilansbolaget Cool Companys senaste mätning. Under årets första fem månader har 63 procent fler registrerat sig för att frilansa, jämfört med samma period förra året. Gotland är det län av alla Sveriges län där störst procentuell ökning, hela 300 procent fler har registrerat sig för att kunna frilansa utan att starta företag mellan januari till och med maj 2023 jämfört med samma period 2022.

Även i Örebro län har betydligt fler (66%) visat intresse för att frilansa genom att registrera sig för att kunna fakturera utan företag. Örebro är även ett av länen i Sverige där fler hittat uppdrag, hela 50 procent fler är har fakturerat som frilansare under 2023 jämfört med 2022.

- Det ökade intresset för att frilansa vid sidan av är stort, och vi ser en rejäl tillströmning som registrerar sig för att kunna fakturera utan företag när man hittar uppdrag. En förklaring är de stigande kostnaderna för hushållen, både genom högre priser i mataffären och stigande räntor, säger Matilda Backelle, kommunikationsansvarig på Cool Company.

Frilansare driver upp prislappen i 8 av 21 län
Frilansbolaget Cool Companys statistik visar att människor i de mindre orterna även blivit bättre på att ta betalt för sitt arbete, i 8 av Sveriges 21 län har frilansare sedan 2022 lyckats öka sina priser. Södermanland är det län där snittfakturan bland frilansare ökat mest, med hela 133 procent. På en andra plats kommer Kalmar län med en ökning på 80 procent och Norrbottens län på tredje plats där snittfakturan ökat med 61 procent.

- Trots rådande läge på arbetsmarknaden och i världen lyckas en hel frilansare driva upp sin apriser. Den här typen av kraftiga ökningar kan indikera en hel del saker, men ofta har frilansare tagit kliv på kompetenstrappan eller breddat sin frilansverksamhet. Faktorer som efterfrågan kan också hjälpa till att dra upp värdet och därmed priserna, säger Matilda Backelle.

Gävleborg är det län där frilansaktiviteten blomstrat under vintern och våren 2023. Jämfört med 2022 fakturerar frilansare nära 300 procent fler fakturor idag. Även i län som Jämtland, Östergötland och Västra Götaland har frilansare skickat betydligt fler fakturor under 2023 jämfört med 2022.

Bra lön högsta prio när svenskarna söker jobb eller uppdrag
Det är just inkomsten som blivit det mest aktuella bland både allmänhet och frilansare den senaste tiden. I en ny Sifo-undersökning utförd på uppdrag av frilansbolaget Cool Company syns hur en bra lön har gått om stimulerande arbetsuppgifter som högsta prioritet när svenskarna söker nytt jobb eller uppdrag. Både 2021 och 2022 låg stimulerande arbetsuppgifter på första plats. I år hamnar bra lön överst, följt av stimulerande arbetsuppgifter, trevliga kollegor och flexibla arbetstider.

- Det syns tydligt att lönen blir en betydligt starkare prioritering i hårdare tider. När ekonomin blomstrar kan man ta sig råd att byta jobb med andra incitament, men med stigande priser går inkomstens storlek först när man ser sig om efter ett nytt jobb eller uppdrag, säger Matilda Backelle.

Stigande ränta och höjda priser har även fått många att se sig om efter att dryga ut kassan. I undersökningen svarar nära 6 av 10 svenskar (57%) att man är intresserad av att ta ett frilansuppdrag vid sidan av sitt vanliga jobb. Befintliga bland de som redan frilansar idag uppger ca 32 procent att stigande priser gjort att man ser sig om efter än fler uppdrag än tidigare.

Om frilansstatistiken
Frilansstatistiken baseras på Cool Companys data och användarstatistik för perioderna
1 januari – 31 maj 2023 samt jämförs med samma period 2022.

Om Sifo-undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Cool Company. Den bygger på ca 1026 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 13 och 15 mars 2023.