Nu återhämtar sig frilansbranschen i Sverige

-Konsulter och frilansare i Kronobergs län tar täten i återhämtningen

Bland frilansare och konsulter syns under juni tendenser till återhämtning efter en vår som drabbat många hårt, i snitt har faktureringsaktiviteten ökat med 15 procent sedan maj. Men skillnaden mellan länen är stor, och de är främst konsulter och frilansare inom Kronobergs län som har gjort den största procentuella ökningen i fakturering under juni.

I snitt har svenska frilansare och konsulter återhämtat sig med 15 procent i under juni jämfört med maj i år, och det syns knappt några skillnader rent procentuellt mellan män och kvinnor. Däremot syns en stor skillnad mellan konsulter och frilansare i Sveriges olika län.

Cool Companys mätning av faktureringsstatistiken under juni visar att i Kronobergs län har aktiviteten i frilansbranschen ökat med hela 242,5 procent jämfört med maj i år. Likaså visar Västernorrlands län (54%), Skåne, Kalmar och Värmlands län (44%) på en betydligt starkare aktivitet under juni jämfört med maj.

– Det är intressant att flera av de mindre länen driver återhämtningen inom frilansbranschen. Det kan delvis bero på hur drabbat länet blivit av Covid-19 och vilka restriktioner som vidtagits, men vilka branscher som frilansare och konsulter inom länet kan också ha en stor betydelse, säger Matilda Konkell, Kommunikationsansvarig på Cool Company.

Bland de fem största länen visar Skåne län på den starkaste återhämtningen (44%), medan Västra Götalands län halkar efter och visar en ökning på enbart 5 procent jämfört med maj.

Frilansbarometern
Topp 10 - Län där frilans- och konsultbranschen ökat under juni månad*

1. Kronobergs län (242,5 %)
2. Västernorrlands län (64 %)
3. Skåne län (44 %)
3. Kalmar län (44%)
3. Värmlands län (44 %)
4. Örebro län (35 %)
5. Dalarnas län (26 %)
6. Stockholms län (19,5 %)
7. Hallands län (17 %)
8. Uppsala län (12 %)
9. Västerbottens län (6 %)
10. Västmanlands län (5 %)
10. Västra Götalands län (5 %)

*Baserat på faktureringsstatistik från Cool Company över län där konsulter och frilansare inom länet haft störst procentuell ökning i faktureringsvärde under juni 2020 jämfört med maj 2020.

För mer information, vänligen kontakta:
Matilda Konkell, kommunikationsansvarig, Cool Company
matilda.konkell@coolcompany.se eller 070-924 87 44

Om Cool Company Cool Company Skandinavien AB är ett egenanställningsföretag som förenklar och effektiviserar administrationen för konsulter och frilansare så att man kan fakturera utan eget företag. För uppdragsgivare erbjuder Cool Company möjligheten att anlita kompetens som man själv valt, utan att behöva anställa då Cool Company tar hela arbetsgivaransvaret. Företaget som ingår i Verdane Capital Holdings grundades 2009.