Ny Sifo-undersökning visar: Varannan kvinna i Sverige överväger att byta bransch - flest vill sadla om till hälsobranschen

En ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av frilansbolaget Cool Company visar att nästan hälften av alla svarande kvinnor (49%) överväger att byta bransch i framtiden. Populäraste branschen för kvinnor att byta till är träning och hälsa, och främst är det kvinnor mellan 30 och 49 år som drömmer om en karriär inom hälsobranschen. När man väl söker nytt jobb eller uppdrag är stimulerande arbetsuppgifter viktigast, förutom för unga kvinnor som främst prioriterar trevliga kollegor.

Av alla kvinnor som vill byta bransch i framtiden blickar flest (18%) mot träning- och hälsobranschen. Därefter kommer kommunikation/marknadsföring och resa/äventyr som populärast branscher bland kvinnor. Främst är det kvinnor mellan 30 och 49 (20%) som lockas av en ny karriär inom träning och hälsa. När männen får drömma om att byta bransch är det istället entreprenörskap (21%) som lockar mest, följt av IT- och techbranschen(17%) och att arbeta inom fiske, skogsbruk eller jordbruk (16%).

Kvinnligt företagande på tapeten
Var fjärde svensk (26%) uppger att de inte ser en klassisk anställning som sin framtida arbetsform. De tittar snarare åt att vara sin egen chef, som t.ex. egenanställd eller egenföretagare.

När det kommer till egenföretagande och vem som startar aktiebolag och övriga bolagsformer är glappet mellan män och kvinnor fortfarande stort, endast 24 procent av aktiebolagen och 37 procent av övriga bolagsformer drivs av kvinnor. I egenanställningsbranschen, där man fakturerar och arbetar som frilansare utan att behöva starta ett faktiskt företag, är det däremot mer jämställt och det kvinnliga frilansföretagandet genom är en uppåtgående trend. Frilansande genom egenanställning utgörs idag till 46,3 procent av kvinnor och 53,7 procent av män1.

- Det är positivt att egenanställning och frilansande har kommit en lång bit på vägen till en jämn fördelning mellan könen. Speciellt med tanke på att frilansare och egenanställda arbetar inom alla tänkbara yrken, branscher och positioner, säger Matilda Konkell, kommunikationschef på Cool Company.

Unga kvinnor värdesätter bra och trevliga kollegor högst
    Svenskarna är överens, majoriteten av de svarande (24%) sätter roliga och stimulerande arbetsuppgifter i toppen över vad som är viktigt när de söker ett nytt jobb eller uppdrag. Men kvinnor i åldern 18-29 sticker ut, en fjärdedel (26%) av dem värderar istället bra och trevliga kollegor som viktigast när de söker nytt jobb eller uppdrag. För unga män hamnar bra och trevliga kollegor först på en tredje plats, efter roliga och stimulerande uppgifter och en bra lön.

[1] Data hämtad från Cool Companys användardata och faktureringsstatistik under senaste året.

Topplista över branscher kvinnor vill byta till:
    1. Träning/hälsa (18%)
    2. Kommunikation/marknadsföring (17%)
    3. Resa/äventyr (14%)
    4. Vård/omsorg (13%)
    5. Författare (12%)
    5. Mat/kock/konditor (12%)
    5. Bygg/hantverk (12%)

Topplista över branscher män vill byta till:
    1. Entreprenör (21%)
    2. IT/Tech (17%)
    3. Fiske/skogsbruk/jordbruk (16%)