​Det lönar sig att vara egenanställd

Enligt senaste egenanställningsbarometern från Cool Company går det bra för de egenanställda. Nära 40% har lättare att få nya uppdrag som egenanställd. Mer än var tredje tjänar mer pengar och inte helt oväntat är 85% nöjda med att vara egenanställda.

– Att så många känner sig nöjda med sin arbetssituation ser vi som ytterligare ett bevis på att egenanställning som koncept gynnar de egenanställda. Att de slipper administrera med bokföring, skatter, avgifter, försäkringar och moms ger även tid över till de faktiska jobbuppdragen, säger Jan Bergstrand, VD Cool Company.

Möjlighet till fler yrkesroller ger fler intäktskällorI undersökningen svarar mer än hälften att det är enklare att ta uppdrag som egenanställd och lika många säger att det möjliggjort utökning i antalet aktiva yrkesroller. Att kunna ha olika typer av uppdrag gör att många jobba mer, vilket en tredjedel uppger gör. Men slitet betalar sig - var tredje tjänar mer pengar som egenanställd och var femte uppger att orderingången på nya uppdrag är högre nu än för ett halvår sedan.

Mirjana finansierar studierna med tre olika extrajobb
Ett exempel på en egenanställd med många järn i elden är Mirjana Krisanovic. Hon studerar till studie- och yrkesvägledare men extrajobbar som egenanställd. Med sin blogg som marknadsföringskanal fixar hon uppdrag som inspirationsföreläsare, skådespelerska och kostrådgivare.

– Som egenanställd behöver jag inte välja inriktning. Genom att kunna fakturera olika typer av uppdrag får jag en helt annan frihet. Jag kan själv bestämma mitt pris och när jag vill jobba. Bredden gör att jag får en större intjäningsförmåga, säger Mirjana Krisanovic.

Egenanställningsbarometern i siffror
På frågor om ekonomi och arbetstider, svarar respondenterna så här:

• Mer än var tredje tjänar mer pengar som egenanställd.
  • Var tredje jobbar mer som egenanställd.
  • Över hälften upplever att det är lättare att ta uppdrag som egenanställd.
  • Var femte har en bättre orderingång nu än för ett halvår sedan.

Se hela undersökningen här: http://bit.ly/egenanställningsbarometern

Jan Bergstrand, VD Cool Company.

Se även coolcompany.com

EgenanställningsBarometern
Undersökningen utförd av Cool company är den andra delen i EgenanställningsBarometern - en rapport där egenanställda delar med sig av hur det är att vara egenanställd. Årets barometer genomfördes under de två första veckorna i mars och baseras på 627 respondenter. Två av tre respondenter har varit egenanställda i mer än ett halvår och nära hälften över ett år. Den första delen, om vilka de mest populära egenanställning jobben är, hittas här.

• Ekonomi, finans

Cool Company erbjuder egenanställning som gör det möjligt för privatpersoner att ta uppdrag utan att ha eget företag. Samtidigt kan företag få uppdrag utförda mot faktura utan att anställa. Cool Company har arbetsgivaransvaret.

Verksamheten bidrar till en vit och sund ekonomi:

• Vi hanterar skatter, avgifter och moms åt den egenanställde.
  • Vi står för arbetsskade- och grupplivförsäkring, samt erbjuder ansvarsförsäkring och tilläggsförsäkringar.
  • Våra system ger även användaren en enkel kontroll on-line över fakturor, lönespecifikationer, betalningsstatus, kund- och artikelregister mm.

Cool Company är grundat av Jan Bergstrand som har mångårig erfarenhet från bemanningsbranschen.

Cool Company Skandinavien AB, org.nr: 556432-8390, är ett svenskt bolag som erbjuder administrativa tjänster. Delägare i bolaget är Verdane Capital Funds (Verdane) vilka är Nordens största och mest framgångsrika ägare och förvaltare av secondary funds. Verdane förvaltar ett kapital på drygt 6 miljarder kronor.