Dambergs eftermiddag med kooperativ

Dambergs eftermiddag med kooperativ

Idag besökte Mikael Damberg Coompanion och umgicks under två timmar med företrädare för Coompanion och tre kooperativ.

De tre kooperativen var Geektown en kommunikationsbyrå från Luleå, Hälsorum i Offerdal som är en vårdcentral som också bedriver företagshälsovård och DraoThea, en personalkooperativ daglig verksamhet som driver kulturcenter i Västerås. Kristina Herngren, VD Coompanion upplevde att Damberg lyssnade med stor intresse.

–  Coompanion har fört samtal med både arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och civilminister Ardalan Shekarabi kring hur kooperativ bättre kan bidra till minskat utanförskap. Men att näringspolitiken och Näringsdepartementet också är insatta i kooperativa företag är oerhört viktigt för att ta till vara detta entreprenörskap som präglas av hållbarhet, är innovativt och gör företagare av fler. Därför är vi jätteglada att Mikael Damberg ville avsätta två timmar kring kooperativt företagande idag.