Lina Borghardt, Coompanion Halland berättar om Impact Collaboration Day

7 år kvar till 2030. Nu växlar Halland upp sitt arbete med att stödja länets samhällsentreprenörer.

FN har pekat ut vårt årtionde som det viktigaste någonsin. Det är 7 år kvar till 2030 och tiden börjar bli knapp att nå de Globala Målen. Globala utmaningar kopplat till klimat och miljö är på många sätt akuta. Vi ser även växande sociala problem som till exempel ökad psykisk ohälsa, utmaningar inom integration och jämställdhet. Runt om Sverige bubblar det dock av idéer och engagemang. Lina Borghardt, Affärsutvecklare på Coompanion Halland beskriver ett starkt växande intresse bland både nya och befintliga företag att vara med och bidra till lösningar på många av dessa utmaningar.

”Under de senaste åren har majoriteten av våra rådgivningar handlat om hur vi kan stötta människor med samhällsnyttiga idéer att komma igång med sina verksamheter och hur befintliga företag med fokus på hållbarhet kan skala upp sina företag för att göra ännu större positiv skillnad för samhället.”

Att lösa samhällsutmaningar genom affärsverksamhet och eget företagande kan många gånger vara komplext och en utmaning i sig. Enligt en förstudie som Coompanion Halland gjort tillsammans med Högskolan i Halmstad upplever entreprenörer som har fokus på samhällsnytta sig ofta ensamma och missförstådda. Man har svårt att navigera i innovationssystemet och deras utveckling är ofta beroende av samverkan och nya innovativa finansieringsmodeller.

”Samverkan är ju Coompanions paradgren och vi har ett fint samarbete i länet mellan företagsfrämjande aktörer, offentlig sektor, akademi och ideell sektor”, berättar Lina.

Nu växlar Hallands företagsfrämjande aktörer upp sitt arbete med att stödja samhällsentreprenörer ytterligare. Tillsammans har man tagit initiativ till Impact Collaboration day, en dag där 6 st entreprenörer får möjlighet att presentera sina verksamheter för en rad exklusivt inbjudna aktörer med spetskompetens inom olika områden. Entreprenörerna får möjlighet att presentera hur de bidrar till en positiv samhällsutveckling och ökad hållbarhet och inte minst vad de behöver för att utveckla och skala upp sina verksamheter. Eventet finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Halland och samverkanspartners är Almi, Connect, företagsinkubatorn High 5 och Potential VBG, Nyföretagarcentrum, Lokalt Ledd Utveckling Halland och Coompanion Halland. Genom att kroka arm, kraftsamla och kanalisera sina gemensamma nätverk och resurser så hoppas man på att kunna ge verksamheterna den knuff de behöver för att ta nästa steg.

Eventet kommer att gå av stapeln den 8 december och äger rum på Impact House Halland, mitt i centrala Varberg. Impact House är Hallands första samverkansplats där hållbarhet och samhällsentreprenörskap står i fokus. Sedan starten 2020 har man arrangerat många fysiska och digitala event och skapat ett coworkingspace där dialog och samverkan står i fokus.

"Samhällsutmaningar är inget man löser själv och vi är många aktörer i Halland som brinner för att stötta entreprenörer och att bidra till utveckling och innovation i länet. Med tanke på alla de utmaningar vi ser idag kopplat till klimat, hälsa, integration, jämställdhet, transport och energifrågor så är behovet för samarbete, innovation och framförallt fler hållbara affärsidéer enormt", fortsätter Lina.

Ambitionen är att Impact Collaboration Day skall bli ett återkommande event och man har redan en rad verksamheter som står på kö för att få presentera. "Kollaboration, samverkan och samarbete är en av många framgångsfaktorer för en mer hållbar värld och vi är glada att kunna vara med och bidra", avslutar Lina.

Kontaktpersoner:

Lina Borghardt, rådgivning och affärsutveckling Coompanion Halland

lina.borghardt@coompanion.se (0731-543366)

Coompanion Halland verkar för ett entreprenörskap som innebär att människor förverkligar idéer tillsammans på ett demokratiskt, hållbart och jämställt sätt. Coompanion finns på 25 platser i landet och erbjuder kostnadsfri rådgivning, information och utbildning till människor som vill starta och utveckla en verksamhet. Coompanion har lång erfarenhet av affärsutveckling och processledning till företag och organisationer där samverkan kan vara ett sätt att stärka lokal utveckling. Coompanion Halland finansieras via konsultintäkter, EU-medel samt statliga och regionala medel. Tillväxtverkets finansiering möjliggör att rådgivningen är avgiftsfri för dem som använder den.

Läs mer: www.coompanion.se/halland

www.impacthouse.se