Är framtidens fordonsutvecklare kooperativa?

Är framtidens fordonsutvecklare kooperativa?

Kooperativet har utvecklat styrfunktionaliteten som sitter i de lastbilar som Jean-Claude van Damme demonstrerar med sin ”epicsplit”, Youtube-filmen som nu visats över 70 miljoner gånger. Gemensamt ägande, samarbete och starka värderingar är bästa sättet att förvalta och utveckla innovationer, menar grundarna, inte minst för att kunna rekrytera de bästa ingenjörerna.

Sentient blev idag Årets Kooperativ i Göteborgsregionen 2014.

Motiveringen lyder

Sentient är ett innovativt företag både i sina mjukvaruprodukter och i sin form. Vinnaren visar en möjlig utveckling av en traditionell industrisektor i kooperativ form.Genom att erbjuda medlemskap och därmed del i vinst och inflytande är Sentient en intressant arbetsgivare för den spetskompetens som behövs.Sentient är därmed ett gott exempel på hur kooperativa värden bygger det innovativa företaget.

Henrik Weiefors har jobbat på Sentient i två år snart och blev medlem och delägare i december 2013: ”Jag har jobbat på många bra arbetsplatser men här känner jag att jag tillför viktig teknisk kompetens samtidigt som jag påverkar företagets utveckling.”

Jochen Pohl, en av Sentients grundare, tillägger: ”Det krävs flera personer med olika spetskompetenser för att skapa och lansera en avancerad teknisk produkt och man måste våga ge dem inflytande över produkten och företaget. Då är kooperativet en bra plattform”.

Årets kooperativ är en utmärkelse

…som delas ut av Coompanion Göteborgsregionen till en kooperativ verksamhet med högt medlemsvärde men som också tillför sin omvärld ett mervärde som kan gälla miljövinster, social trygghet eller på annat sätt utmärker sig som en ansvarstagande ekonomisk verksamhet.

Vinnarna av utmärkelsen i Göteborgsregionen nomineras till priset nationellt och vem som får detta pris avgörs i november.

Kontakta Sentient

Per Adolfsson, verksamhetsledare, tel 0703-5916 94  eller per.adolfsson@sentientplus.com www.sentientplus.com

Kontakt Coompanion

Sven Bartilsson, koordinator Coompanion, tel 031-744 01 62 eller 0705-74 54 44

Coompanion Göteborgsregionen är företagsrådgivaren för personer som vill starta företag tillsammans i Göteborg med kranskommuner. Vi är själva ett kooperativ som består av drygt 70 medlemmar, företrädelsevis olika kooperativ men också Göteborgs Stad genom en stiftelse och Göteborgs Universitet.

Tack vara finansiering från Tillväxtverket, Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg, HSB Göteborg, Riksbyggen Väst och CoopMedlem Väst för att främja kooperativt företagande är rådgivningen kostnadsfri. Läs mer på www.gbg.coompanion.se

Coompanion nationellt

- I Sverige finns 25 Coompanion – minst ett i varje län, samt Online - rådgivning.
- Vi hjälpte 575 företag med drygt 2000 entreprenörer att starta år 2011.
- Tillsammans omsatte vi 2011 ca 103 miljoner kr.
- Vi har ca 130 medarbetare varav de flesta är företagsrådgivare och experter på
demokratiskt företagande
- 30 000 personer fick 2011 information av oss.
- Vi ger företagsrådgivning till ca 4 500 personer varje år.
- 92 procent av dem är nöjda eller mycket nöjda med oss.