Vinnare i Årets Kooperativ i Norrbotten blev Entrévärd 0710 Ekonomisk förening

Entrévärd 0710 i Luleå blir Årets Kooperativ i Norrbotten 2023

Vinnaren av Årets kooperativ i Norrbotten har utsetts för 17:e året i rad av Coompanion Norrbotten i samarbete med Coop Norrbotten.

Kriterierna för deltagande i tävlingen om Årets kooperativ är medlemsnytta, affärsmässighet, stabilitet, bidrag till den lokala utvecklingen och nytänkande. Årets vinnare i Norrbotten blev Entrévärdarna Ekonomiska förening.

Kooperativet Entrévärdarna är ett arbetsintegrerade socialt företag (ASF) vilket betyder att de har två affärsidéer, den ena är att tillhandahålla hämtnings- och lämningstjänster på sjukhuset genom avtal med transportbolag och med sjukhuset. Med denna tjänst avlastar de både sjukhuspersonal och chaufförer samt ökar tryggheten hos patienter. Kooperativet ansvarar även för transporter av mat- och fikavagnar inom sjukhuset. Den andra delen av affärsidén handlar om att skapa fler arbetstillfällen åt människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.

”Det känns så roligt att bli uppmärksammade för detta, ett bevis på att vi gör något meningsfullt” säger Maria Björk och får medhåll från ordförande Jeanette Palmblad: “Entrévärdarna ger många som står långt från arbetsmarknaden ett sammanhang, dessutom erbjuder vi en uppskattad service till patienterna. Vi vill gärna att fler får veta att vi är ett kooperativ och ett ASF.”

Entrévärdarna har även planer på att sprida sitt koncept och har tagit fram en franchising-handbok så att fler sjukhus i landet kan få denna service.

”Detta är ett utmärkt exempel på hur demokratiskt företagande skapar möjligheter och inkludering samtidigt som de skapar en efterfrågad tjänst till både offentlig och privat sektor” säger Peter Fjällborg, vd Coop Norrbotten.

Åse Classon, ordförande på Coompanion Norrbotten tillägger: ”Entrévärdarna är en förening som under många år lyckats skapa meningsfull sysselsättning till människor som kan bidra med 100% av sin förmåga om än inte 100% arbetstid. Verksamheten bidrar även till att skapa en viktig samhällsnytta.”

Utöver titeln vinner kooperativet en prissumma på 20 000 kronor.