Hett och trendigt. Fram är Årets kooperativ 2017 i Göteborgsregionen som försett kunderna med ekologisk mat i 33 år.

​Fram-tidens kooperativ tog hem guldet

I 33 år har de servat Göteborgarna rent mjöl i påsar. Och såklart även andra ekologiska livsmedel. Genom åren har de vuxit sig starka och är nu så populära att de fått utöka med ytterligare en affär i stan. Kooperativ handel Fram är Göteborgsregionens bidrag till Årets kooperativ 2017.

-Äntligen! Det var på tiden, utbrast Barbro Söderberg när det stod klart att Fram vunnit Årets kooperativ och drog ner en hel del skratt och applåder från publiken.

Med näsa för goda och hållbara affärer, löd en del av motiveringen till att just Fram valdes ut bland de åtta starka kandidaterna till Årets kooperativ 2017. Och för juryn var det ett enkelt val.

- Kooperativ handel Fram står för gediget och gott affärsmannaskap i kombination med tydligt fokus på människan och naturen i samklang. Även om de funnits bland oss göteborgare i så många år har de lyckats att alltid hålla sig trendiga och attraktiva på marknaden. De är en stolthet för staden och en värdig vinnare till årets pris, säger Patrik Andersson, juryordförande för Årets kooperativ 2017 och VD på Business Region Göteborg.

Motiveringen lyder"Med näsa för goda och smakfulla affärer är detta kooperativ hetare än någonsin. Trots stor konkurrens från matvarukedjor ligger de fortfarande i täten när det gäller att förse Göteborgarna med ekologiska alternativ i matkassen. FRAM- ekolivs är ett fint exempel på hur den kooperativa affärsmodellen bidrar till ekonomisk utveckling, och förändrar världen."

I år nominerades åtta företag, några i egenskap av socialt ansvarstagande företagande och andra utifrån andra hållbara kriterier, gemensamt för dem alla är att de drivs som ekonomiska föreningar där vinst och ansvar fördelas lika bland medarbetarna och dess medlemmar.

De åtta nominerade till 2017 års tävling var följande:

Angereds Kamelcentrum
Kooperativ handel FRAM-ekolivs
Klädoteket
Le Mat Göteborg
Lärjeåns Café & Trädgårdar
Mamas Retro
Mashallahgruppen
Returum

Kriterier för nominering till Årets Kooperativ

• Årets Kooperativ kan den verksamhet bli som gör nytta för sina medlemmar och tillför sin omvärld ett mervärde som kan gälla miljövinster, social trygghet eller på annat sätt utmärker sig som en ansvarstagande ekonomisk verksamhet.
  • Årets Kooperativ har naturligtvis ordning på sin ekonomi och fungerar demokratiskt.
  • Årets Kooperativ slår sig inte till ro utan arbetar hela tiden för att förstärka dessa delar, från medlemsnytta till framgångsrik ekonomisk verksamhet och samhällsansvar.

• Bakgrund Årets kooperativ
    Årets kooperativ är en utmärkelse som delas ut av Coompanion Göteborgsregionen till en kooperativ verksamhet med högt medlemsvärde. Ett företag som tillför ett mervärde som miljövinster, social trygghet eller på annat sätt utmärker sig som en ansvarstagande ekonomisk verksamhet.

Vinnarna av utmärkelsen i Göteborgsregionen nomineras till priset nationellt och detta pris avgörs i november 2017.

Juryn 2017 har bestått av
    Patrik Andersson, Business Region Göteborg