Frivilligarbete skapade prisat kooperativ

Frivilligarbete skapade prisat kooperativ

Volontärerna skapade kooperativet som gör det möjligt för flyktingar att få uppehållstillstånd och delaktighet i Sverige. Idag prisas de som Årets kooperativ i Göteborgsregionen.

Margreth Heirås, en av grundarna i ABIS berättar hur allt startade:
–En gömd familj med tre barn som flydde från gränspolisen var starten för ABIS hösten 2011. De bodde i en bil i ett ouppvärmt garage i Hammarkullen. Ett av barnen slutade prata och växa. En insamling startade men pappan ville inte bara ta emot. Han ville arbeta för pengarna. Vi kom på att vi skulle starta ett kooperativ och anställa pappan. Kooperativets kunder blev vänner och bekanta som ville hjälpa till och samtidigt få hjälp med allt möjligt som trädgård, städning, däckbyte, stenläggning, målning, tapetsering och så vidare. Rot- och RUT-bidrag kunde användas.

Idag har familjen uppehållstillstånd på grund av arbete via ABIS. Föräldrarna arbetar, barnen går i skola och de har återhämtat sig när livet blivit tryggt. Kooperativet ABIS har gjort samma sak med fler familjer. Idag är 17 anställda i verksamheten och filialer har startats i Stockholm, Malmö, Stenungsund och Kristinehamn. Dessutom är verksamheten under uppbyggnad i Åmål.

Medarbetarna erbjuds också att bli medlemmar i kooperativet vilket innebär att ett arbete i ABIS inte bara betyder försörjning och större chans till uppehållstillstånd, utan också delägarskap.

45 personer, både vuxna och barn, har fått uppehållstillstånd via anställningar i ABIS. Starten och en stor del av skötseln av företaget sker i form av volontärarbete – ett volontärarbete som alltså leder till jobb.

ABIS Arbetskooperativet Solidaritet blev idag Årets Kooperativ i Göteborgsregionen 2016.

Motiveringen lyder

Genom sitt engagemang och frivilligarbete möter kooperativet en högaktuell samhällsutmaning. Modellen, som innebär att flyktingar direkt får arbete och möjlighet till lyckosam etablering, har stora möjligheter till spridning.
Förutom de livsavgörande resultat som kooperativet åstadkommer, blir anställda delaktiga i företaget och i en social gemenskap.
ABIS Arbetskooperativet Solidaritet är ett fint exempel på hur den kooperativa affärsmodellen både bidrar till ekonomisk utveckling och förändrar världen.

Årets kooperativ

Årets kooperativ är en utmärkelse som delas ut av Coompanion Göteborgsregionen till en kooperativ verksamhet med högt medlemsvärde men som också tillför sin omvärld ett mervärde som kan gälla miljövinster, social trygghet eller på annat sätt utmärker sig som en ansvarstagande ekonomisk verksamhet.

Vinnarna av utmärkelsen i Göteborgsregionen nomineras till priset nationellt och vem som får detta pris avgörs i november.

Juryn 2016 har bestått av

Patrik Andersson, Business Region Göteborg
Christina Aspestedt, Almi företagspartner Väst
Sven Bartilsson, Coompanion Göteborgsregionen
Karl Malmström, CONNECT Väst
Lotta Rolandsson, Företagarna Västra Götaland
Thomas Röstell, Pling Transport

Kontakt ABIS Arbetskooperativet Solidaritet

Margreth Heirås, grundare och sekreterare, tel 070-2469625

Kontakt Coompanion

Ingrid Bexell Hultén, kommunikationsansvarig, tel 0704-017188 eller ingrid.bexell@coompanion.se

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta och utveckla demokratiskt ägda och styrda företag  – kooperativ. Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning om affärsidén, samarbetet och allt som behövs för start och utveckling. Det finns minst Coompanion i varje län.

Vår rådgivning är kostnadsfri då den finansieras av Tillväxtverket och regionala/lokala aktörer. I Göteborgsregionen är dessa Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och medlemmar från etablerad kooperation.

Läs mer om Coompanion Göteborgsregionen här!