Med gemensam drivkraft har medlemmarna i Röstånga energikooperativ skapat en klimatsmart energiplattform som också stärker närsamhället.

Gemensam solkraft vinnare i Årets kooperativ Sverige 2023!

I den glödheta energibranschen, bland de stora aktörerna – där sticker Röstånga Energikooperativ verkligen ut med sin tillsammansägda och klimatsmarta energiplattform. Nu prisas de som Årets kooperativ Sverige 2023!

Röstånga energikooperativ är sprunget ur den skånska myllan - i en bygd med skaparanda och driv. Kooperativet grundades 2020 av eldsjälar som gärna ville se fler solcellstak och samtidigt förstå sig på teknik, marknad och styrmedel för att bli drivande i energiomställningen. Ambitionen var att möjliggöra för medlemmar att skaffa egna solcellsanläggningar, och andra förnybara och energieffektiva energilösningar, till överkomligt pris.

Idag har Röstånga Energikooperativ utsetts till Årets kooperativ Sverige av Coompanion, Fremia och We Effect. Priset syftar till att lyfta fram och hylla kooperativa företag som har utmärkt sig genom bland annat samhällsengagemang, innovation och hållbara affärsmodeller.

– Röstånga Energikooperativ är en förebild för andra kooperativ runt om i landet och visar på kraften av samarbete och gemensamma mål. Deras initiativ inom hållbar energiproduktion är beundransvärt och visar hur kooperativ kan spela en avgörande roll i att bygga en mer hållbar framtid, säger Gordon Hahn, ordförande Coompanion Sverige.

Att tillvarata just solenergi är en god lösning under stora delar av året; och en fantastisk lösning under sommarhalvåret. Idag kan Röstånga Energikooperativ med sin egenproducerade solcellsenergi försörja motsvarande ca 35 villor per år med el. Kooperativet ägs tillsammans av både privata hushåll, företag och organisationer och de gör hela produktionskedjan gemensamt; inköp, montering, installation och drift.

Årets kooperativ Sverige 2023

I år tävlade 13 kooperativa företag från olika delar av landet, nominerade av regionala Coompanion-kontor. I hård konkurrens valde en jury valde ut tre av dem som fick gå vidare till finalen där folkets röster vägdes in. Omröstningen skedde på webbplatsen aretskooperativ.se.

Förutom äran belönas vinnarna med en prissumma om 10.000 kr.

Juryns motivering lyder:

Röstånga Energikooperativ är en lysande stjärna inom den glödheta energisektorn! Med gemensam drivkraft har medlemmarna tillsammans lyckats forma en mycket framgångsrik energiplattform som inte bara är klimatsmart och miljövänlig – den ger även en starkt sammanhållande effekt i det gemensamma samhället. Sammantaget gör det Röstånga Energikooperativ till en högaktuell och god förebild såväl i energibranschen, som i kooperationen och samhällsutvecklingen i stort.

Juryn för Årets kooperativ Sverige 2023 har bestått av:

• Gordon Hahn, ordförande Coompanion Sverige
  • Jan Edén, Fremia
  • Anna Tibblin, We Effect
  • Petra Pilawa, Svensk Kooperation
  • Linnea Östlund, Tillväxtverket

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.