Helikoopter stärker morgondagens förändringsagenter

Coompanion Nord har beviljats 3,4 Mkr från europeiska socialfonden för projektet ”Helikoopter”. Detta efter beslut hos strukturfondspartnerskapet i Övre Norrland som sammanträdde under gårdagen.

Projektet pågår under 2,5 år med start i februari och riktar sig till kooperativ och sociala kooperativ i Norr- och Västerbotten. Projektet syftar till att lyfta individerna och höja kompetensen bland dessa företag inom områdena: hållbarhet, digitalisering och affärsutveckling. Detta ska göras genom utbildningsinsatser, erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande företagen emellan.

Den kooperativa företagskulturen som baseras på delaktighet, demokrati och jämlikhet är på frammarsch och har en stor roll att spela i att lösa olika samhälleliga utmaningar. Genom att stärka de kooperativa företagen vill projektet förbättra deras möjligheter att bidra till utveckling av såväl individ, näringsliv och samhälle.

Helen Nilsson, 070-658 01 09, helen.a.nilsson@coompanion.se

Roine Karlsson, 070-658 79 75, roine.karlsson@coompaion.se