Ghada Hijjaj var med och startade Yalla Trappan 2009 och var en av de kvinnor som först blev anställda.

IKEA Malmö och Yalla Trappan får priset Nyttigaste Affären 2016

Priset Nyttigaste Affären 2016 går till ett unikt samarbete mellan IKEA Malmö och Yalla Trappan, ett socialt företag från Rosengård. På IKEA Malmö kan kunderna vända sig till Syservice, där personal från Yalla Trappan syr upp gardiner och annat på beställning.

I mars blev Yalla Trappan det första externa företaget i världen som fick etablera en syateljé inne på ett av IKEAs varuhus. Det blev omedelbar succé. Kunderna uppskattar den nya servicen och Yalla Trappan har fått nyanställa för att möta efterfrågan.

– Det är roligt att jobba inne på IKEA. Kunderna är nöjda med att vi syr upp exakt det de vill ha och personalen är jättetrevlig, säger Neire Kerimovska, som är en av Yalla Trappans sju anställda sömmerskor.

Yalla Trappan startade 2010 för att ge jobb åt kvinnor som stod långt från arbetsmarknaden. Redan samma år inleddes samarbetet med IKEA Malmö som ville ha sjalar till sina uniformer. Relationen har sedan utvecklats stegvis, fram till dagens syateljé.

För det belönas Yalla Trappan och IKEA Malmö med priset Nyttigaste Affären. Utmärkelsen instiftades 2015 för att lyfta fram affärer som gör nytta för hela samhället. Vinnarna är alltid minst två och affärsrelationen ska ge ett socialt eller miljömässigt mervärde.

– Priset Nyttigaste Affären visar vilken vinst det blir för alla när företag använder sina affärer på det här sättet. IKEA Malmö och Yalla Trappan är ett väldigt fint exempel på ett samarbete som ger jobb och dessutom nöjda kunder, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg och en av initiativtagarna till priset.

Yalla Trappan är numera ett framgångsrikt företag med 34 anställda och verksamhet inom servering, catering, lokalvård, konferens, butik och syateljé. De får ofta ta emot studiebesök och ordföranden Christina Merker-Siesjö har varit inbjuden till EU-parlamentet för att presentera modellen.

– Vi har fått kämpa hårt men nu har vi hittat vår nisch. Att samarbeta med stora företag som IKEA Malmö har hjälpt oss att utvecklas och bli mer professionella. Vid sidan av att sy har personalen olika ansvarsområden, som logistik och kvalitet, säger hon.

Trots skillnaden i storlek möts IKEA Malmö och Yalla Trappan som jämbördiga parter, betonar både Christina Merker-Siesjö och Karin Wingren, som är kundrelationschef på IKEA Malmö.

– För att lyckas är det bra att inte gå för fort fram. Vårt samarbete har vuxit fram över tid, vi känner varandra och har en väldigt respektfull och bra dialog. Vi har blivit som kollegor, inte minst för personalen på vår textilavdelning är det jättebra att ha Yalla Trappan här. Och vi märker ju att kunderna verkligen gillar det, säger Karin Wingren.

IKEA i Sverige vill gärna sprida modellen till fler varuhus. Exempelvis har IKEA Barkarby utanför Stockholm just inlett samarbete kring syservice med det sociala företaget Marhaba Stege och liknande kontakter har börjat tas på fler håll.

– Det finns ett enormt stort intresse för det här inom företaget, många vill göra något liknande. Samarbete med sociala företag kan både öka integrationen och bidra till en mer cirkulär ekonomi, där vi återanvänder resurser.Dessutom kan kunderna få mer personifierade produkter. Så jag tror att vi kommer att få se mycket mer av det här sättet att arbeta, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Att IKEA Malmö och Yalla Trappan aktivt arbetar för att kommunicera och sprida arbetssättet är också ett skäl till att de tilldelas Nyttigaste Affären 2016, förklarar Malin Bernhardsson från kommunikationsbyrån Spoon, som är en av värdarna för priset. Bakom priset står även bostadsbolaget HSB och den kooperativa företagsrådgivaren Coompanion, som tillsammans startade Nyttigaste Affären 2015.

Prisutdelningen sker den 8 november i samband med konferensen Nationell verkstad – hållbara livsstilar i Göteborg. Entrévärdarna och Länstrafiken i Norrbotten får ett särskilt hedersomnämnande för sitt arbete med att låta entrévärdar öka tryggheten för patienter vid vårdtransporter.

Kontakt:

Vill du veta mer om priset Nyttigaste Affären? Kontakta Ebba Westerberg på Coompanion ebba.westerberg@coompanion, 076-855 87 77

Malin Bernhardsson, Spoon, malin.bernhardsson@spoon.se 070-817 28 39

eller Cecilia Lööf på HSB, cecilia.loof@hsb.se 010-442 21 31.

För mer information om Yalla Trappan: Kontakta Christina Merker-Siersjö christina@yallatrappan.se 070-3352411; www.yallatrappan.se.

För mer information om IKEA:
IKEA Malmö: Karin Wingren karin.wingren@ikea.com 040-6251067

IKEA Sverige: Presskontakt, tel 042-444 35 84.

Prismotiveringar 2016:

Nyttigaste Affären

”Samarbetet mellan det sociala kooperativet Yalla Trappan och IKEA Malmö har blivit en succé. I mars öppnade Yalla Trappan som första externa företag en syateljé inne i ett av IKEAs varuhus. Kunderna älskar den här servicen, Yalla Trappan har kunnat nyanställa och IKEAs medarbetare får värdefull hjälp av sina nya kollegor.

Yalla Trappan och IKEA visar vägen när det gäller affärer som är nyttiga för alla och tilldelas därför priset Nyttigaste affären 2016.”

Hedersomnämnande

”Det nytänkande samarbetet mellan det sociala arbetskooperativet Entrévärdarna och Länstrafiken i Norrbotten gör sjukresorna tryggare. Både patienter och transportpersonal uppskattar att det numera finns entrévärdar som kan ge en hjälpande hand i samband med sjukhusbesök. För det unika konceptet tilldelas Entrévärdarna och Länstrafiken i Norrbotten Nyttigaste affärens hedersomnämnande 2016.”