Kooperativ barnmorskemottagning investerar vinst i välfärd

Kooperativ barnmorskemottagning investerar vinst i välfärd

2013 års pristagare av Årets kooperativ delades ut på onsdagskvällen under Coompanion Sveriges höstmöte. Priset gick i år till Fröja gynekolog- och barnmorskemottagning, som nominerats av Coompanion Göteborgsregionen.

Motiveringen till priset är:
Framgångsnycklarna för 2013 års vinnare av Årets kooperativ i Sverige är delaktighet, uthållighet och vilja till utveckling. Årets pristagare är ett fint exempel på hur vinst i välfärden, när den skapas i ett kooperativ, blir till mer och ännu bättre verksamhet till gagn för brukare och uppdragsgivare. Överskottet återinvesterats i verksamheten, inte minst i kompetensutveckling.

Personalomsättningen liksom sjukfrånvaron är låg och ålderspension är i stort det enda som gör att en anställd slutar. Att kooperativet är en attraktiv arbetsgivare märks också i framgångsrik rekrytering av expertkompetens som det råder brist på i regionen.

Verksamheten har stadigt vuxit och idag driver företaget sju mottagningar fördelat på fyra kommuner.

20-årsjubilerande Fröja Gynekolog- och barnmorskemottagning är ett gott exempel på att kooperativ är ett långsiktigt och hållbart företagande.

Sammanlagt tolv kooperativa företag nominerades till Årets kooperativ  av regionala Coompanion. Alla skulle kunna bli pristagare, men juryn var tvungen att välja ut fyra som fyra som sedan gick "folket" kunde webbrösta på.

Webbomröstningen pågick under två veckor och 802 personer har varit inne och röstat på sin kandidat. Dessa röster har sedan vägts samman med juryns röster.

De fyra finalisterna var kommunikationsbyrån Geektown från Luleå, Språkskolan i Umeå, Fröja gynekologi- och barnmorskemottagning från Göteborgsregionen och tatuerarverkstan Skäggiga damen från Bagarmossen i Stockholm.

Priset Fröja får är 10 000 kr, ett års kostnadsfritt medlemskap hos Arbetsgivarföreningen KFO samt ett Connect-medlemskap hos Impact Hub Stockholm och självklart även rådgivning av Coompanion.Om det behövs.

Syftet med tävlingen Årets kooperativ är att uppmärksamma det fantastiska arbete som görs inom kooperativa företag och den bredd på affärsverksamheter som bedrivs.

Juryn, utöver allmänheten, har varit personer som är duktiga på företagsutveckling och kooperation:
  • Gordon Hahn, ordförande Coompanion Sverige
  • Maria Kjellberg, Drivhuset Sverige
  • Jesper Kjellerås, VD Impact Hub Stockholm
  • Eva Nordström, samhällspolitiskt ansvarig för Arbetsgivarföreningen KFO
  • Eva Carlsson, handläggare på Enheten för entreprenörskap, Tillväxtverket

Kontaktperson Fröja gynekologi- och barnsmorskemottagning;
Agneta Johansson 0763-10 05 15

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta kooperativa företag.Vi erbjuder personlig rådgivning – även online. Vi finns på 25 platser i hela landet - i stort sett ett Coompanion i varje län.

Coompanion breddar entreprenörskapet och ger er som vill förverkliga företagsidéer tillsammans skräddarsydd information, företagsrådgivning och utbildning - från idé till framgångsrikt företagande.

Coompanion Sverige är de 25 regionala Coompanions paraplyorganisation. Uppdraget är att på nationell nivå främja kooperativt företagande och arbeta med opinionsbildning för kooperation och social ekonomi. Coompanion Sverige ska också vara den nationella kontakten mellan det lokala kooperativa utvecklingssystemet och riksdag, regering samt andra nationella organ.

Under 2012 hjälpte vi 452 företag med drygt 7 052 entreprenörer att starta.

Tillsammans omsatte vi 2012 ca 118 miljoner kr.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Statliga Tillväxtverkets finansiering gör det möjligt för oss att ge rådgivning kostnadsfritt.