– Vi är oerhört stolta och glada över den här utmärkelsen och det vi har åstadkommit tillsammans, säger Aina Öman, verksamhetsledare.

Mötesplats för byggnadsvård prisas som Årets kooperativ i Roslagen 2021

Ett brinnande intresse för byggnadsvård utvecklades till ett kunskapsnav. Idag är företaget en mötesplats dit såväl långväga entusiaster som lokalt yrkesfolk söker sig. Årets kooperativ 2021 är Båt & Byggnadsvård i Roslagen!

Några personer som hade ett gemensamt intresse för hållbart byggande, kulturbevarande och byggnadsvård har byggt upp ett unikt kunskapscenter. Nu är det snart 10 år sedan den här kooperativa företagsresan började. Aina Öman var en av de som var med från start och hon berättar att det var tufft för företaget i det initiala skedet. Gruppen tog hjälp av rådgivarorganisationen Coompanion som finns i Norrtälje.

– Vi hade nog haft svårt att starta utan Coompanion. De hjälpte oss att organisera verksamheten och gav oss ett stort stöd i början, så att vi kunde bygga en stabil grund att stå på.

Under startåren fick de rätta mun efter matsäcken. Långsamt byggde de upp verksamheten utifrån vad som var ekonomiskt möjligt – något som gjordes helt utan lån. Även utveckling av sortiment och marknadsföring av butiken har utökats under åren.

Idag omfattar verksamheten en butik, fönsterhantverk, produktion av såpa, utställningar som inspirerar att använda traditionella tekniker och miljövänliga produkter samt kurser, föreläsningar, nyhetsbrev och rådgivning. Företaget har utvecklats till en mötesplats där olika aktörer med intresse för båt- och byggnadsvård kan mötas, byta erfarenheter och knyta nya kontakter. Genom omfattande service till sina kunder, som ibland resulterar i långa och intressanta samtal, har de skapat goda relationer med både lokala hantverkare och byggnadsvårdsentusiaster i hela Sverige.

Hållbarhet genomsyrar allt

Alla material som används i verksamheten är noga utvalda och i stort sett finns bara naturliga material i butikens och verkstadens sortiment och produkter. Hållbarhet utgör grunden i alla delar av kooperativets delar, från målande i verkstaden till att sprida kunskap i kursverksamheten. Byggnader och detaljer återanvänds och vårdas; gamla dörrar, fönster, lås mm hittar nya ägare.

Lyhörd organisation

Något som varit viktigt är att lära känna varandra i företaget. Då kan alla göra det de är bra på och det man själv vill, vilket ger en naturlig rollfördelning.

– Många börjar i fönsterhantverket och sedan utvecklas man. Vi vill vara lyhörda för varandras kunskaper och ha respekt för varandra. Det har givit en mycket bra arbetsstämning och gemenskap, berättar Aina.

Äger och bygger tillsammans

Företaget är väl ansedda inom området och medlemmarna bär en enorm stolthet över den verksamhet de driver och den kvalitet de levererar. Alla som arbetar i kooperativet växer och får axla de arbetsuppgifter som man är intresserad av. Idag har alla medarbetare ansvarsfulla funktioner i företaget. Allt från kundkontakter och offertberäkningar till fakturahantering, inköp osv.

De har en platt organisation, men det finns en tydlig ledare – inte en "chef" i traditionell mening. Stora ekonomiska beslut tas alltid gemensamt; som t ex inköpet av ett större såpkokeri. Kooperativet är enligt egen uppgift förmodligen de enda som i större omfattning tillverkar såpa utan doftämne i Sverige.

– Vi är mycket stolta och glada över den här utmärkelsen, säger Aina Öman, verksamhetsledare.

Motivering till priset:

Det kooperativa företaget som alltid levererar med kvalitet och nytänkande, såväl i försäljning som i sin organisering. – Som bevarar och lyfter fram de kulturhistoriska värden och den byggnadstradition som finns i Sverige. – Som sprider kunskap bland allmänheten om metoder och material för traditionell byggnadsvård och traditionella hantverkstekniker. – Som utgör en plattform för utveckling av medlemmarnas affärsidéer, produkter och tjänster. Det ni gör skapar förutsättningar för hållbarhet i flera dimensioner.

Priset delas ut måndag den 1 november, 2021

Kontakt:

Sarah Thorsaeus, Coompanion Roslagen & Norrort

Aina Öman, Båt- och byggnadsvård i Roslagen

Sarah Thorsaeus

Rådgivare och processledare Coompanion Roslagen & Norrort 070-373 64 60 Webbplats