Nu kan små företag, främst kooperativa och impact-företag, ansöka om en innovationscheck hos Coompanion.

Nu finns innovationscheckar att söka via Coompanion

Coompanion lanserar nu innovationscheckar från Vinnova. Små och medelstora företag kan ansöka om upp till 100.000 kr i en innovationscheck.

Nu kan små och medelstora företag ansöka om innovationscheckar från Vinnova via Coompanion. Innovationscheckarna riktar sig i första hand till kooperativa företag och impactföretag med hållbarhet i fokus. Totalt omfattar satsningen 10,6 miljoner kronor.

En check på upp till 100 000 kronor kan användas till inköp av extern expertkompetens. Det kan exempelvis handla om att verifiera och validera kommersiella och tekniska förutsättningar eller att få tillgång till labb och testbäddar av olika slag. Det finns också möjlighet att använda medlen för att utarbeta en strategi för hantering av immateriella tillgångar med koppling till företagets innovation.

Syftet med checkarna är att initiera och skapa bättre förutsättningar för framgångsrik innovationsutveckling hos små och medelstora företag. Företaget som söker ska drivas som ekonomisk förening eller aktiebolag. Stödet är avsett för inköp av externa tjänster. Ingen medfinansiering krävs.

– Det här är en fantastisk möjlighet för mindre företag, och framförallt för kooperativa och samhällsnyttiga företag! Nu finns ett riktat stöd med fokus på innovation just till dem. Det ser jag som ett kvitto på att vi på Coompanion gör rätt saker, säger Jan Abrahamsson, verksamhetsledare på Coompanion Sverige.

Coompanion finns i hela Sverige och på alla de 25 regionala kontoren finns innovationscoacher som kommer att stötta företagen genom hela ansökningsprocessen och genomförandet.

För den som vill ansöka om en innovationscheck finns mer information på Coompanions webbplats. Ansökan görs i samråd med lokal innovationscoach efter att intresseanmälan skickats in.

För mer information kontakta:

Verksamhetsledare Coompanion Sverige: Jan Abrahamsson, jan.abrahamsson@coompanion.se
Ansvarig projektledare: Ewa Engdahl, ewa.engdahl@coompanion.se