Representanter från Inpulse samt Mikrofonden i Uppsala i samband med kreditprövningen inför investering. Från vänster Michal Radziwill, Inpulse, Ylva Lundkvist Fridh, Mikrofonden, Justine Palermo, Inpulse och Helen Curry, Mikrofonden.

Nu satsar EU på svensk social finans

Svenska sociala företag och föreningar ska få bättre tillgång till finansiering och riskkapital. Det står klart när EU och fondförvaltaren Inpulse investerar i Mikrofonden.

Kooperativa och sociala företag erbjuder ofta konkreta och innovativa lösningar på viktiga samhällsutmaningar. Men brist på finansiering gör att utvecklingen i sektorn haltar.

Detta ska nu EU tillsammans med fondförvaltaren Inpulse ändra på genom att investera i Mikrofonden. Pengarna ska gå till att skapa ett större utbud av finansiella erbjudanden till kooperativa och sociala företag runt om i Sverige.

Inpulse är en fondförvaltare i Bryssel som kombinerar konkurrenskraftig ekonomisk och social avkastning. Kapitalet kommer från Europeiska Investeringsfonden samt kooperativa och etiska företag och banker i Europa. Nu investerar de en miljon kronor i svenska Mikrofonden, och dessutom kommer EU att öronmärka cirka en miljon kronor per år, som ska gå till att stötta företag att bli finansieringsmogna och börja mäta sin verksamhets positiva samhällseffekter.

Mikrofonden beskriver sig själva som Sveriges största sociala investerare mätt i antal sociala investeringar. De har de senaste åren gjort ca 130 mikroinvesteringar i social ekonomi till ett värde på över 19 miljoner kronor. De är civilsamhällets egna riskkapitalkooperativ.

– Det här gör att vi nu kan lansera riskkapitalprodukter för de här företagen, något som hittills saknats i Sverige, säger Ylva Lundkvist Fridh, vd för Mikrofonden Sverige. Vi kan nu förutom kreditgarantier även erbjuda förlagsinsatser, förlagslån och investerande medlemsinsatser till ekonomisk föreningar som är nystartade eller i en utvecklingsfas.

Hon menar att investeringen från Inpulse också är en kvalitetsmärkning som visar att Mikrofonden lever upp till de hårda krav som EU-kommissionen och Europeiska Investeringsfonden ställer på finansiella organisationer som de samarbetar med. Tidigare har Mikrofonden främst tagit in kapital från civilsamhället och svenska kommuner.

– Nu söker vi fler kooperativa företag och föreningar som vill bli redo att ta in investeringar och få stöd i att redovisa sin samhällsnytta, säger Jan Svensson, ordförande Mikrofonden Sverige. Tillsammans kan vi se till att fler akuta samhällsproblem inom till exempel integration, klimat och ojämlikhet blir lösta.

Mikrofonden riktar sig till sociala företag, kooperativ, stiftelser och föreningar över hela Sverige.

För mer information:

Ylva Lundkvist Fridh, vd för Mikrofonden