Hallands företagsstödjande aktörer samlas för att stötta samhällsnyttiga företag på Impact House i Varberg

Pressinbjudan: Impact Collaboration Day - Nytt event som samlar Hallands företagsstödjande aktörer

FN har pekat ut vårt årtionde som det viktigaste någonsin. Det är knappt 7 år kvar till 2030 och vi behöver öka takten för att nå de Globala Målen. Klimatutmaningar och växande sociala problem är ett faktum, men runt om i Halland bubblar det av idéer och engagemang.

För andra året i rad arrangeras nu Impact Collaboration Day och intresset för att vara med är stort. Under eventet ges 6 st samhälls- och hållbarhetsfokuserade verksamheter en unik möjlighet att presentera sin affärsidéer för Hallands företagsstödjande aktörer. På plats finns också en rad exklusivt inbjudna personer som med spetskompetens inom till exempel innovation, affärsutveckling, finansiering, offentlig upphandling och samverkan. Tillsammans vill man stötta och stärka samhällsnyttiga företag så att de får möjlighet att utveckla och skala upp sina affärsmodeller.

Lina Borghardt, företagsutvecklare på Coompanion Halland som också är en av arrangörerna, ser ett starkt växande intresse bland både nya och befintliga företag att vara med och bidra till lösningar på många av samhällets utmaningar. Många av de kunder som kommer till Coompanion drivs av att göra skillnad för samhället och man vill gärna samverka med andra, men det kan ofta vara utmanande att hitta en kompanjon eller samarbetspartner.

"Samhällsutmaningar är inget man löser själv och vi är många aktörer i Halland som brinner för att stötta entreprenörer och att främja utveckling och innovation i länet. Med tanke på alla de utmaningar vi ser idag kopplat till klimat, hälsa, integration, jämställdhet, transport och energifrågor så är behovet för samarbete, innovation och framförallt fler hållbara affärsidéer enormt", berättar Lina.

Nu kraftsamlar vi våra resurser och hoppas att detta event kommer att synliggöra och stärka samhällsnyttiga företag i Hallands län och inspirera fler att ta plats i den positiva utvecklingen.

Coompanion Halland är initiativtagare till eventet som finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Halland. Samverkanspartners är Almi, Connect, företagsinkubatorn High 5 och Potential VBG, Nyföretagarcentrum, Lokalt Ledd Utveckling Halland, Hushållningssällskapet Halland och Hallands Matgille.

Datum: 25 maj 2023, kl. 17:00-19.30

Plats: Impact House Halland (Östra Långgatan 47 i Varberg)

Impact House Halland är Hallands första samverkansplats där hållbarhet och samhällsentreprenörskap står i fokus. Sedan starten 2020 har man arrangerat många fysiska och digitala event och skapat ett coworkingspace för dialog, samverkan och entreprenörskap.

www.impacthouse.se

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.