Regionfinalen i Småland avgjord

Regionfinalen i Småland avgjord

Bidraget FISKONLINE vann den regionala uttagningen för kooperativa affärsidéer i Högsby. Nu väntar nationell final den 10 oktober och chans att vinna bland annat 100 000 kronor i startkapital för medlemmarna Patrik Feltborg, Bengt Larsson och Glenn Fridh.

-  Det här betyder jättemycket för oss, en chans att sprida vår idé! Nu ska vi vässa på presentationen ytterligare inför finalen, säger Patrik Feltborg, en av medlemmarna i det vinnande bidraget.

Sammanlagt 6 mycket kompetenta bidrag tävlade idag med sina kooperativa affärsidéer i regionfinalen i Högsby av den nationella entreprenörstävlingen ’Jakten på ostartade företag’. Samtliga bidrag gavs enskild tid att presentera sina bidrag för juryn, och därefter livesändes hela regionfinalen i webbTV från Höllywood Studios. Efter intensiva överläggningar, förkunnade juryn sin motivering:

- FiskOnline kombinerar traditionellt hantverk med ny teknik. Ägare och medlemmar bidrar till att gemensamt styra målbilden och visionen, och tillsammans skapar de förutsättningar för att förhindra miljöpåverkan, utfiskning, och öka tillgängligheten för konsumenten av färsk, närfångad fisk, berättade Gun-Britt Mårtensson, tidigare ordförande för Coompanion Sverige och ordförande i juryn för Jakten på ostartade företag.

FiskOnline får det regionala priset i tävlingen på 10 000 kronor i startkapital och en plats i finalen i Stockholm den 10 oktober. I finalen får vinnaren bland annat ett startkapital på 100 000 kronor, medlemskap i Arbetsgivarföreningen KFO och några timmars fri rådgivning från PWC.

Jakten på ostartade företag är en nationell entreprenörstävling för att utse årets bästa kooperativa affärsidé. Uttagningen sker vid sex regionfinaler: Malmö, Högsby, Sundsvall, Göteborg, Karlstad och Stockholm. Finalen sker i Stockholm den 10 oktober. Sammanlagt har 73 kvalificerade bidrag lämnats in av entreprenörer över hela landet. Omkring åtta bidrag har antagits till respektive regionfinal. De utvalda bidragen har valts ut enligt kriterierna:

• Kreativ höjd
  • Affärspotential
  • Koppling till de sju kooperativa principerna

I juryn i Högsby ingick Börje Forss, (styrelsen Coompanion Kalmar län), juryns ordförande Gun-Britt Mårtensson, Coompanion Sverige samt Carina Nilsson, (PWC).

Jakten på ostartade företag genomförs av Coompanion och Arbetsgivarföreningen KFO tillsammans.

För intervju med medlemmar från det vinnande affärsidébidraget FiskOnline:

Patrik Feltborg, 070-9614083, patrik.feltborg@gmail.com

Bengt Larsson, 070-8204524, larssonsfiske@gmail.com

För mer information om Jakten på ostartade företag:
Gun-Britt Mårtensson, ordförande, 070 – 589 33 06
www.ostartat.se

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta kooperativa företag.Vi erbjuder personlig rådgivning – även online. Vi finns på 25 platser i hela landet - i stort sett ett Coompanion i varje län.

Coompanion breddar entreprenörskapet och ger er som vill förverkliga företagsidéer tillsammans skräddarsydd information, företagsrådgivning och utbildning - från idé till framgångsrikt företagande.

Coompanion Sverige är de 25 regionala Coompanions paraplyorganisation. Uppdraget är att på nationell nivå främja kooperativt företagande och arbeta med opinionsbildning för kooperation och social ekonomi. Coompanion Sverige ska också vara den nationella kontakten mellan det lokala kooperativa utvecklingssystemet och riksdag, regering samt andra nationella organ.

Under 2012 hjälpte vi 452 företag med drygt 7 052 entreprenörer att starta.

Tillsammans omsatte vi 2012 ca 118 miljoner kr.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Statliga Tillväxtverkets finansiering gör det möjligt för oss att ge rådgivning kostnadsfritt.