Roslagskassan gör unga till ambassadörer för lokalproducerat

Roslagskassan gör unga till ambassadörer för lokalproducerat

Roslagskassan är en hållbar tjänst för barn och unga att tjäna pengar till klassen eller laget. Idén har initierats av Matråd Roslagen, ett projekt som Coompanion driver i Norrtälje.

I syfte att minska negativ klimatpåverkan och samtidigt främja lokala producenter ska initiativet förändra konsumenters köpbeteende. Den nya säljkanalen gör dessutom att de lokala producenterna kan nå ut till fler nya kundgrupper.

– I varje hörn lurar en möjlig förändring, liten som stor som kan påverka vår matkultur och vårt livsmedelssystem till det bättre. Vi har tittat på en tjänst som redan finns ute på marknaden. Och genom att byta ut innehållet i tjänsten blir vi istället främjande snarare än destruktiva gentemot mot planeten och vårt lokalsamhälle, berättar Pascal Letter, projektledare på Coompanion Roslagen & Norrort.

För skolbarn och idrottande unga innebär konceptet att de får möjlighet att bidra till och även få kunskap om klimatsmarta lösningar. De blir på det sättet goda ambassadörer för både lokalproducerad mat och ett hållbart samhälle.

– Genom att också låta våra barn vara den lokala matens ambassadörer kan vi öka kunskap och efterfrågan på lokal mat och bidra till mer hållbara konsumtionsmönster, menar Pascal Letter.

Visionen är att Roslagskassan ska gå att skalas upp, vara flexibel och anpassningsbar i innehållet av lokala producenter och lätt att sprida till skolklasser och idrottsföreningar i hela regionen.

Är du en lokal producent som vill vara med? Eller en kommun som vill skapa samma tjänst? Välkommen att höra av dig!